לתרומות לחץ כאן

ברכת האילנות בניסן בארץ ישראל ושוב בתשרי בחצי הכדור הדרומי

שאלה:

בס"ד

שלום הרב !
אם בארץ עשיתי בניסן ברכת האילנות ופה בחוץ לארץ עושים באזור תשרי!
האם מותר לי לברך פעמיים בשנה ברכת האילנות?

תשובה:

שלום וברכה

ברכת האילנות היא רק פעם בשנה ואפילו באופן שהזכרת אין לומר שוב בחודש תשרי.

מקורות:

שו"ת הר צבי ח"א סי' קיח, שו"ת מנחת יצחק ח"י סי' טז.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה זה שונה מאדם שבירך בחודש אייר ויותר, וראה לאחר מכן בחודש ניסן שמברך, הרי לא עבר שנה שלימה, אלא מאי דסוף סוף זוהי עונה חדשה, ונתחייב שוב בברכה, א"כ גם באופן שבירך כבר בארץ לכאורה יוכל לברך בחו"ל פעם נוספת בגלל שזוהי עונה חדשה ?

  2. אמרתי לצרף כאן מה שכתבתי על זה כעת…
    ברכת האילנות בארץ ישראל ובשאר ארצות בעולם
    ידוע שישנם מדינות מסויימות בעולם שהאילנות מלבלבים בחודש תשרי, כמו אוסטרליה, ניו-זילנד, ארגנטינה, דרום אמריקה, ודרום אפריקה, והם מברכים ברכת האילנות בתקופה זו, כיון שברכת האילנות נתקנה על הוצאת הפרחים (כן הסכימו הפוסקים באר משה ח"ח סי' עט, ציץ אליעזר חי"ב סי' כ, להורות נתן ח"ה סי' ז, ועוד).
    ובשו"ת הר צבי (ח"א סי' קיח) הביא דברי הריטב"א (ר"ה יא: ד"ה רבי אליעזר) שכתב 'ויומי ניסן לאו דוקא אלא כל מקום ומקום לפי מה שהוא דמלבלב', וכוונתו שבמקומות אחרים בעולם דהלבלוב אינו בחודש ניסן בודאי שאין לברך בחודש זה.
    ומה שהגמ' בברכות (מג:) אומרת היוצא ביומי ניסן, חז"ל דברו שעל פי רוב הלבלוב בניסן, אבל ישנם מעט מקומות בעולם שהלבלוב הוא בחודש תשרי, ולכן יברכו בחודש תשרי ברכת האילנות, ומצאנו בכעי"ז (עי' בארחות מרן ח"א עמ' שז) לענין שאלת טל ומטר.
    ובאמת מטעם זה ברכת האילנות אינה מצוה שהזמן גרמא (טורי אבן מגילה כ:) ועל כן גם נשים יברכו ברכה האילנות.
    ולאור האמור יש לדון באופן שאדם בירך על האילנות בחודש תשרי בדרום אמריקה, האם יכול לברך שוב ברכת האילנות כאן בארץ בחודש ניסן למרות שכבר בירך בתשרי (מצוי בבחורי ישיבות מארגנטינה שברכו שם בתשרי ובחג הפסח נשארים בארץ) או שמא ברכה זו מברכים רק פעם בשנה.
    ובפסקי תשובות (סי' רכו אות ב) פסק דברכת האילנות היא פעם בשנה, ולכן מי שבירך בחודש ניסן ונסע למדינות ששם לבלוב האילנות בחודש תשרי, וכן להיפך לא יברך שוב. וציין לדברי להר צבי (ח"א סי' קיח) מנחת יצחק (ח"י סי' טז) ושו"ת להורות נתן (ח"ה סי' ז).
    אולם המעיין היטב בדבריהם יראה שבהר צבי לא דן בזה בפירוש, וגם במנחת יצחק הביא את זה כספק אבל לא הכריע בזה ולא על זה כתב תשובה ע"ש.
    ומו"ר הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א (קובץ ווי העמודים וחשוקיהם חלק חט"א סי' א) נשאל מבחור ישיבה שגר בדרום אפריקה ובירך שם בחודש תשרי, ובחודש ניסן הוא נמצא בארץ ישראל ולומד בישיבתו, האם יברך שוב פעם ברכת האילנות, ע"ש מה שהאריך בזה, והביא תשובה ממרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א שפסק לברך שוב פעם ברכת האילנות בחודש ניסן, כי ארץ ישראל זה עיקר העולם, והכל הולך אחר ארץ ישראל.
    ויתכן לפי דבריו שבמקרה הפוף שבירך בחודש ניסן בארץ ישראל, ואח"כ נסע לדרום אמריקה בתשרי שלא יברך, כך נראה מנימוקו וטעמו של הגר"ח שארץ ישראל קובעת.
    ולענ"ד יש להקשות לדברי הגאון רבי נתן גשטטנר זצ"ל הפסקי תשובות ודעימיה, מאי שנא מאדם מאדם שבירך בחודש אייר ויותר, וראה לאחר מכן בחודש ניסן שמברך, הרי לא עבר שנה שלימה, אלא מאי דסוף סוף זוהי עונה חדשה, וכבר נתחייב שוב בברכה, א"כ גם באופן שבירך כבר בארץ לכאורה יוכל לברך בחו"ל פעם נוספת בגלל שזוהי עונה חדשה, והיינו היות ונוסע למקום שטבע פירותיו לגדול בזמן אחר ממקומו, א"כ שם הוא כתחילת שנה לגבי פירות המקום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל