לתרומות לחץ כאן

קידוש

שאלה:

שלום כבוד הרב!
האם יוצאים ידי חובה בקידוש כשהמקדש הוא חילוני?

תשובה:

שלום רב,

יתכן שלא יוצאים ידי חובת קידוש אם המקדש הוא חילוני שאינו שומר שבת. וראה במקורות. לכן כתבו כמה פוסקים שצריך השומע לומר את הקידוש בשקט ביחד עם המקדש וכך הוא יוצא ידי חובה, למרות שעושה הקידוש הוא שותה מהיין. ובכל מקרה ודאי עדיף שזה יהיה מבושל – מיץ ענבים, כדי למנוע בעיה של יין נסך.

מקורות:

כתב בשו”ת אור לציון (ח”ב סי’ כ’ אות ה’) “מחלל שבת בפרהסיא דינו כעכו”ם לכל דבר ואינו מצטרף לכל דבר שבקדושה וכמו שכתב בפרמ”ג בסימן נ”ה א”א ס”ק ד’ וכן הביא במ”ב שם ס”ק מ”ו וה”ה גם שאינו יכול להוציא אחרים ידי חובתם. ואף שבשו”ת אגרות משה ח”א סימן כ”ג כתב דמחלל שבת מצטרף למנין לענין קדיש וקדושה והוכיח מהמרגלים שהיו גרועים ממחללי שבת שהיו כופרים עפי”ר הגמ’ בערכין ט”ו ע”א ע”ש. לענ”ד אין ראיתו ראיה דלא הוזכר שם להדיא דהוו ככופרים ויש ראיה לאסור מלשון הרמב”ם בהלכות עירובין פרק ב’ הלכה ט”ז שכתב וז”ל ישראל שהוא מחלל שבת בפרהסיא או שהוא עובד עכו”ם הרי הוא כעכו”ם לכל דבריו משמע לכל דבריו ממש ולכן מי שנמצא בבית שהמקדש בו מחלל שבת ואין יכול לעשות קידוש בעצמו יאמר בצנעה קידוש על הפת דהו”ל כמי שאין לו יין שמקדש על הפת וכמבואר בשו”ע בסימן רע”ב סעיף ט’ ע”ש”

עוד הוסיף שם:

“ומכל מקום נראה דאם אותו מחלל שבת מתבייש לחלל את השבת ליד אדם גדול יש להקל בזה ואפשר לשמוע ממנו קידוש ולצאת ידי חובה וכדמוכח במסכת עירובין ס”ט ע”א גבי ההוא דנפק בחומרתא דמדושא כיון דחזחה לר”י נשיאה כסייה אמר כגון זה מבטל רשות וכתב רש”י שם כגון זה שמחלל שבת בצינעא הרי שכיון שהתבייש שיראה אותו ר”י נשיאה כשהוא מוציא מרשות לרשות בשבת אינו נידון כמחלל שבת בפרהסיא”.

וראה בשו"ת תשובות והנהגות ח"ב סי' קסב, ושו"ת אבני ישפה ח"ד סי' מב שאם השומע אומר גם הוא את הקידוש בשקט הרי שהוא יוצא ידי חובה. אולם לדעת הגר"מ שטרנבוך (תשובות והנהגות) עדיף שישתה גם הוא מהיין שישים לעצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל