לתרומות לחץ כאן

האם מותר לאישה לאפשר לקרוב משפחתה לשהות בדירת הנופש של בעלה?

שאלה:

דודתי נשואה, ויש לבעלה בית בעיר נופש, כל פעם שאני מבקש הדירה ממנו הוא משאיל לי את הדירה, אלא שאינו מראה לי פנים שהוא מרוצה מכך, ואילו אם אני מבקש את הדירה מדודתי, היא משאילה את הדירה בלי שום פקפוק ובשמחה רבה. (פעם שאלתי את הדירה מהדודה, ואחר זמן אמרתי תודה לבעלה הדוד, ושמתי לב שלא ידע על מה, וכשאמרתי לו שהייתי בחופש בביתו לא מצא חן בעיניו כ"כ, אבל בסדר).
השאלה, אם לחופש הבא, אני יכול לבקש את הבית שאלה מהדודה (בידוע שאם אבקש מבעלה יתן לי בלי ספק אבל יראה לי שלא כ"כ מוצא חן בעיניו).

תשובה:

שלום רב,

כלומר, אם היית שואל את הדוד מן הסתם היה נותן לך כי לא היה נעים לו ממך, אבל בהחלט היה  מעדיף שלא תהיה שם. לכן כאשר ביקשת מאשתו להיות שם, ונתנה לך רשות בחפץ לב לא סיפרה על כך לבעלה כדי שלא יקפיד עליה (כי מן הסתם לה הוא אמר שזה לא ניחא לו בכך – אין לו בעיה של אי נעימות לומר זאת לאשתו).

לכן, לענ"ד למרות שהיא נושאת ונותנת בבית שיש לה רשות לתת מתנה מועטת, ואין ספק שזה בגדר במתנה מועטת. אולם כל זה בסתמא שאין ידוע אם הוא מקפיד על כך או לא. ראה בתשובת הרא"ש (כלל יג אות יא): "שאע"פ שמקבלין מן הנשים דבר מועט, הני מילי סתמא דאמרינן מסתמא הבעל אינו מקפיד על דברים המועטים הללו, אבל היכא שהבעל מוחה בהדיא פשיטא לן שאין לה ליתן מאומה בלא רשותו, והמקבל ממנה הרי זה גזל". וא"כ מאחר שאתה יודע שהוא מקפיד על כך ורק משום חוסר הנעימות הוא מסכים לך. להבא אתה צריך לשאול רק אותו. כי אם תשאל את הדודה והיא לא תספר לו, בהחלט יתכן שאין לה רשות לכך, שהרי הוא מקפיד על כך. (שהרי כאשר אין לו בעיה של חוסר נעימות, מן הסתם הוא מקפיד).

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ראה מהר"ם מינץ סי' ז' [חלק מתשובה זו מובא בבי"ש סי' צא סקי"ג] שכתב דאין הבעל יכול למחות באשתו ליתן לקרוביה דבר ראוי לפי עושרה, דג"ז בכלל ארחי ופרחי שהבעל מחויב לאשתו. וע"ע מהרש"ם ח"א סי' מ"ה שהביא ד' מהר"ם מינץ הנ"ל, וכן ברב פעלים ח"ב אה"ע סי' ל"ב. וא"כ בניד"ד נראה דמותר לו לבקש מהדודה למרות שהדוד לא מרוצה כ"כ.

  2. ישר כח על המראי מקומות.
    מעניין אם זה נסתר מדברי המהרש"ל (ב"ק פ"ח סי' כט) הובא בשבט הלוי ח"ב סי' קיח וראה שם בשבט הלוי שנראה מדבריו שלעולם הבעל יכול למחות – גם כאשר היא רוצה לתת מה שרגילים לתת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל