גוי עושה מלאכה עבור יהודי מתוך אי נעימות

רבני בית ההוראה
כ' אדר ה'תשע"ח

שאלה:

יש נר דולק ומגיע גוי ורוצה לישון ולכבות והיהודי לא מאפשר לו [וזה בבעלותו] מחמת שצריך עוד מעט להשתמש באור אומר לו הגוי שעוד מעט ידליק לו האם זה נחשב מעשה לצורך היהודי או לצורך הגוי
הדוגמא המעשית היתה במוקד שבת שהדלת חשמלית ורוצה הגוי לסגור את הדלת מחמת הקור אף שאחר כך יפתח עבור יציאת היהודי
האם אפשר לדמות זאת לאליה רבה המתיר בתחילת סימן רעו ומובא בביאור הלכה וכן בסופו
תןדה רבה וישר כח

תשובה:

שלום וברכה

המקרה הראשון עם הנר זה ודאי הנושא של האליה רבה ומותר להשתמש, במוקד אני מסופק בדבר, שכן שם אם אני מבין נכון המקום אינו בבעלות היהודי, אלא שניהם בעצם בעלים בשווה, ויכול להיות שמבחינה חוקית, אין זכות ליהודי למנוע מהגוי לסגור את הדלת, ולכן מה שהוא סוגר זה על פי דין ומה שפותח אחר כך זו מלאכה עבור הישראל. אמנם מסברא נראה שגם באופן זה עדיין נחשב הדבר שהוא עושה לצרכו, ולא נראה שהבעלות כאן היא מרכיב מאוד חשוב, זו רק סיבה להגדיר שהפעולה לצרכו, ולצורך הענין גם אי נעימות מהיהודי מספיקה, ולכן נראה להתיר, אבל אין ראיה מכרעת מהאליה רבה וכדלעיל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים