לתרומות לחץ כאן

מצא מעות בסכום קטן שלא נודע לבעלים מאבידתם, וכן אבדה שנפל מהאשה

שאלה:

א- בגמ' ובפוסקים מבואר דכל ההיתר במי שמצא ממון שיהא של המוצא הוא משום דאדם ממשמש בכיסו בכל שעה, ויל"ע דהרי בזמנינו מצוי שאין זה המציאות. והנה לא מצאתי בהראשונים והאחרונים שהעירו בזה, ולכאו' י"ל דאה"נ בזמנינו לא אמרינן דידע מיני' ומייאש, והוי כמו יאוש שלא מדעת ולא מהני להיות שלו. והנה ידוע בשם החזו"א (הובא בפאר הדור) דאמרינן הפקר ב"ד הפקר, ולכאו' לענ"ד זהו סברא מחודשת דהרי לכאו' בזמן חז"ל לא הי' מטעם הפקר ב"ד רק דהמציאות הי' שאדם ממשמש בכיסו, כדאיתא בגמ', א"כ אימתי תיקנו יסוד הנ"ל דהפקר ב"ד הפקר.
ב- אמאי לא חיישינן שמא נפלה מאשה ואפי' אם האשה מייאש, מ"מ הרי הוא ממון של בעלה, והבעל לא ידע דנפל מאשתו והוא לא אייאש, וא"כ כל פעם שמצא ממון יש לחשוש שמא נפלה מאשה. ועוד שמא נפלה מקטן דג"כ לא מהני יאוש דידי'.
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה לרב מזכה הרבים שליט"א,

בספר חשוקי חמד בבא מציעא דף כא עמוד ב וז"ל מצא סכום כסף קטן, ואחד אומר שלי הוא ולא נתייאשתי תשובה. מו"ח מרן הגרי"ש אלישיב שליט"א אמר (הערות) שבזמן הזה שאין מרגישים בנפילת כסף קטן, ואינו יודע כמה היה לו, וכמה הם עתה וממילא אינו יודע בחסרונם, אם כן לא הוי יאוש, דיאוש שלא מדעת לא הוי יאוש. [ולא כפי שמטו משמיה דהחזו"א.]

וע"ע פתחי חושן חלק ב (אבידה ומציאה) פרק ב' הערה כ"ג וז"ל ושמעתי שיש מפקפקים בזמננו בעצם הכלל שאדם עשוי למשמש בכיסו ומרגיש בנפילה, שבדרך כלל אין אדם יודע כמה כסף יש בכיסו וכו' עיין שם שהאריך וכ' כמה צירופים להקל דהא להרמב"ם והשו"ע מותר להשתמש וכ"כ בספר משפט שלמה להרה"ג שלמה זעפראני שליט"א ח"ג דיני אבידה סימן י"א אות ג.

לסיכום: המוצא מעות יש ג' היתרים שיכול להשתמש בהם: א. סברת החזו"א שכל כסף חייב להחזיר. ב. שביאוש שלא מדעת לדעת הרמב"ם לפי ביאור הש"ך יכול להשתמש עד שיבואו הבעלים. ג. המוצא מציאה ואינו יודע למי להשיבה יכול לרשום את מחירה ולהשתמש, ולכן גם בכסף יכול להשתמש אחר שירשום את סכום המציאה.

ושמעתי מאחד מבני החבורה שליט"א שכ' דכבר נחלקו בזה רבוותא קמאי עיין תוספות רבינו פרץ ב"מ כ"ו ד"ה ראה סלע (השני) דנחלק עם רש"י והוי נמי כפלוגתא הנ"ל דהחזו"א אזיל כרבינו פרץ ומרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל אזיל כרש"י עיי"ש

ועיין כסף הקדשים סי' רס"ב סעי' ה' ובנחלת צבי סי' רנ"ט סעי' ג' וע"ע דף על הדף בבא מציעא דף כד סוף עמוד א מש"כ בשם הגאון רבי יצחק אלחנן ז"ל. שכתבו שאשה נשואה שהתייאשה לא מועיל היאוש. וראה עוד ובשו"ת שבט הלוי חלק ג סימן קמ לגבי יאוש של גבאי צדקה.

ובאשר לחוש שמא נפל מאשה י"ל דלהמתירים הנ"ל בכסף קטן יש להתיר נמי הכא מכח הצירופים הנ"ל. וראה בכסף הקדשים שם סעיף ג'

וע"ע בכל הנ"ל בעלון המשפט מס' 81 וע"ע אנציקלופדיה תלמודית הערות כרך כ"א, יאוש שלא מדעת [מטור רמ"א])

בהצלחה וכל טוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל