לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

השתתפות השוכרים בפתיחת סתימה שנגרמה ממגבונים ובעל הבית מסרב להשתתף.

שאלה:

שלום רב. אנו שלוש משפחות הגרות במבנה משותף. בשלוש שנים האחרונות ארעו מספר סתימות במערכת הביוב של המבנה. הסתימה באה לידי ביטוי תמיד בדירה שלי ולכן הזמנתי על חשבוני שרברב שפתח את הסתימה. בכל הפעמים נמצאו בצינור הביוב מגבונים שגרמו לסתימה. השרברב אמר שבאופן וודאי אם לא הייתי פותח את הסתימה, גם הדיירים האחרים היו סובלים מהסתימה, וכנראה שהדירה שלי נמוכה בסנטימטר מהדירות האחרות ולכן אני זה שמרגיש ראשון את הסתימה. כל אחת מהמשפחות טוענת שזריקת המגבונים לא ממנה.
בכל הפעמים חשבתי שזה בעיה שלי (שהרי רק אני סובל ממנה) ולכן תיקנתי על חשבוני. עכשיו משהוא עורר אותי לכך שזה כלל לא ברור שעלי לשאת לבד בנטל, שהרי הנאתי את הדיירים האחרים גם כן.
בעל הבית מאשים את שלושת המשפחות ולא מסכים להשתתף, משום שזה נובע משימוש לקוי ועלינו להסתדר עם הבעיה בעצמינו. הוא טיפוס קשוח שאם נלך איתו לדין תורה על זה, הוא לא יראה זאת בעין יפה – בלשון המעטה.
ברצוני לשאול:
א. האם אכן בעל הבית צודק?
ב. האם אכן אין מוטל עלי לשאת לבד בהוצאות הסתימה?
ג. במידה ועל בעל הבית לשלם את פתיחת הסתימות ואין מוטל עלי לשאת לבד בנטל, מי הוא זה שצריך להתחשבן עם בעה"ב? אני לבד או כל הדיירים? ועד ההתחשבנות האם מגיע לי בינתיים החזר מהדיירים שהרי הנאתי אותם?
ד. האם זה משנה אם יש הבדל בין רמת ההכחשה של כל משפחה – אחת אומרת שמגבונים לא נכנסים כלל לחדר השירותים וילדיהם לא יעזו ולא יעלו על הדעת להכניסם לשירותים, אחת אחרת אומרת שנכנסים לחדר השירותים רק ע"י ההורים אך מיד אחר השימוש הם מוצאים משם, ואחת אחרת אומרת שהם משאירים את המגבונים בשירותים אך מקפידים לא לזרוק באסלה. יצוין שכל המשפחות בעלות מספר רב של ילדים בלע"ר בכל מיני גילאים.
ה. בחוזה כתוב שתשלומי וועד הבית חלים על השוכרים. אמנם אצלינו אין וועד בית רישמי.

תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

המשכיר פטור מכל וכל, כיון שאין מחובתו לשלם על שימוש לקוי שנעשה במושכר. ואדרבה המשכיר יוכל לתבוע את השוכרים שיתקנו עבורו את הסתימה, כיון שהם הזיקו אותו.

באשר לתביעה עם השכנים בהשקפה הראשונה היה נראה שכל שלא התברר מי המזיק לא ניתן לחייב שום דייר, וכדין המוציא מחברו עליו הראיה. אך אינו כן, הצנרת של הבניין נחשב לרכוש המשותף של כל הדיירים, וכל קלקול שנעשה ברכוש המשותף חייבים כל בעלי הנכס לתקן – גם השכנים שלא ניזוקים מהקלקול. וכאשר אירע סתימה בצנרת כולם חייבים לתקן, ואין השכן התחתון נקרא מוציא, אלא כולם נושאים בנזק עד שיתברר מיהוא המזיק.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל