שאלה:
מרק עם שקדי מרק, האם אומרים בזה את הדין המובא בשו"ע (רח,ב) שכל שיש בו מין דגן מברכים עליו, ולכן גם בזה צריך לברך מזונות? (כי שמעתי ממישהו שזה לא נאמר במקרה הזה כיון שלא בושל יחד) תודה רבה.
תשובה:
שלום רב.
יש כאן שני נושאים: האם נחשבים מאכל אחד, ואם אינם רק תבלין:
לגבי הנושא הראשון שהעלית האם הם מאכל אחד, הכלל הוא שכל מה שנאכל יחד ונחשב לאנשים כמאכל אחד לא צריך שיתבשל יחד, וכמו סלט פירות או אפילו ופל שהשוקולד לא נאפה עמו, וכך גם במרק עם שקדים. ולגבי הנושא השני:
אם יש במרק כמות גדולה וחשובה מהם, כך שהם לא רק תבלין אלא מעיקר המאכל ונאכלים כדי שלבוע גם מהם, מברך עליהם ופוטר את המרק. ואם יש רק כמות קטנה, מברך על המרק ‘שהכל’ ועל הקרוטונים או על השקדי מרק ‘בורא מיני מזונות’, ועדיף לברך את ברכת ה’שהכל’ על דבר אחר לפני אכילת המרק.
ואם יש במרק מעט מאוד שקדי מרק, והאוכל את המרק אינו מחשיבם כלל, אלא אוכלם כיון שהם נמצאים אצלו בצלחת, אינו צריך לברך עליהם כלל.
מקורות:
משנה ברורה רח,כג, וספר וזאת הברכה פרק י”ב. ור’ בספר שערי הברכה פרק י”ז הערה ק”א מה שהביא בזה.
לגבי הנושא הראשון והתשובה שכתבתם, תוכלו בבקשה לציין מקור אם לא קשה? ישר כח!
כך שמעתי בשיעור מהגאון רבי שלום גלבר מחבר ס' ארחות שבת ועוד, אבל זה פשוט לכאורה בכל הפוסקים שדיברו בסלט פירות ללכת אחר הרוב, ונראה שאין חולק בדבר, ראה משנה ברורה ריש סי' ריב.
השאר תגובה