לתרומות לחץ כאן

הבטחנו סנדקאות לרב שהתפלל עלי שאצליח להרות

שאלה:

שלום.
ברצוני לשאול האם יש כאן נדר. ואם כן, איך אפשר לבטל אותו.
אני ובעלי התקשנו להרות.
הפנו אותנו לרב מסויים שנתן לנו ברכה ואמר שאצליח להרות עד ה17 למאי ואם זה יהיה בן הוא יהיה הסנדק. הסכמנו למרות שלא היינו שלמים עם החלטה זו.
עברו החודשים. עבר התאריך המצויין, וכחודש לאחר התאריך שהרב נקב בו נכנסתי להריון. שאלתי היא האם יש פה עדיין נדר? מכיוון שהתאריך שהרב נקב בו עבר וזה קרה רק חודש אחרי.. ואם כן, כיצד אנו מתירים אותו?

תשובה:

שלום רב,

אין בזה נדר, אבל יתכן שיש כאן הבטחה שחייבים לעמוד בה. כתב הרמ"א ביו"ד סי' רסד סעי' ב' שאם אדם הבטיח לתת סנדקאות למישהו מסוים, אסור להפר הבטחה זו, ומקורו הוא מדברי המרדכי בגיטין. כלומר, זה מסוג הדברים שאדם חייב לעמוד בהבטחתו כמו במחוסר אמנה, לכן גם כתב בשו"ת חתם סופר שכשם שנפסק בדין מחוסר אמנה שבמתנה מועטת שאדם הבטיח לחברו אם השתנה השער יכול לחזור בו. כך גם בסנדקאות אם השתנה המצב ועכשיו הוא חש שהוא רוצה לתת למישהו אחר שלא יכול היה לדעת בעת ההבטחה, יכול לחזור בו. אולם במקרה שלכם, אני לא בטוח שזו הסיטואציה.

אולם כתב הבית יוסף שם בשם רבינו יחיאל שהבטחה זו יש לקיימה רק אם היא ניתנה לאחר שנולד הילד, אבל בעודה בהיריון זה נחשב להבטחה בדבר שלא בא לעולם שאין בזה הלכה של "מחוסר אמנה". וניתן להוסיף שגם בנושא של דבר שלא בא לעולם יש דרגות, ראה בסוגיה בב"מ בתחילת פרק המפקיד שיש דרגה שכמעט ברור שיגיע (הדוגמה היא פרות דקל שאמורים להגיע), ויש דרגה שלא ברור כלל שיגיע. ולענ"ד המקרה שלכם ודאי אינו דומה לפרות דקל, לכן ודאי שזה לא נחשב למחוסר אמנה, והסיבה היא משום שככל שהעניין רחוק יותר (דבר שלא בא לעולם) מקבל ההבטחה אינו סומך על כך ולכן אין בזה מחוסר אמנה.

יתרה מזו, מאחר שהבטחה זו הוגבלה בזמן – עד ה17 במאי, אין לכם כל מחויבות לרב שהרי ההתחייבות הוגבלה בזמן.

מסקנה: מעיקר הדין אינכם מחויבים להזמין את הרב לסנדקאות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל