לתרומות לחץ כאן

עלייה להר הבית – הלעיטהו לרשע וימות

שאלה:

שלום לרבנים דימיתי לנפשי ואיני יודע עם צודק אשמח עם תיעצו לי ראיתי בשם ר קניבסקי ור אלישיב בהוצאת "דרשו" שעם בשבת אני בא לחצות כביש ואותו אחד שנוסע עוצר בגללי לא אכפת לי כיון שהעליטהו לרשע וימות הוא הדין לעולים להר הבית בכשרות אף שעם עולים אחרים בלי ליטבול מה אכפת לי העליטהו לרשע וכו? תודה רבה על הסבלנות

תשובה:

שלום וברכה

לא דומה בכלל… ומשני טעמים: א. הסיבה לכך שגדולי ישראל פסקו שלא לעלות להר הבית אינה רק בגלל שזה גורם לאנשים אחרים לרצות גם לעלות, אלא משום שאנחנו לא בטוחים במאה אחוז על המיקום היכן מותר והיכן אסור, ולא נכנסים לספקות כאלו. סיבה שניה, כל אדם שעולה להר הבית ומתסיס את העולם הערבי, גורם לשפיכות דמים של יהודים, ומי יודע כמה הפסד גרם במה שדימה לו שהוא מצוה …

ב. טעם נוסף, מלבד האנשים התיירים שאתה גורם להם לרצות לעלות, אתה גורם להרבה אנשי צבא וכו' לעלות כדי להגן עליך, ובזה אי אפשר לומר הלעיטהו… הם לא עושים עבור עצמם אלא מחמתך ועבורך.

צריך לזכור שאין לערב דת ברגשות לאומניים גרידא, אנחנו לא לוחמים בערבים סתם כדי להראות מי כאן הבעל הבית, אנחנו מיישבים את הארץ, שמחים במצוה זו, אבל הכל בעדינות תוך הבנה של מציאות הגלות.

ערב טוב.

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. לגבי התשובה הראשונה לא מובן כי יש 2 חששות ועשו מרחק שמחמירים כשתי השיטות לגבי הערבים שהורגים בלי קשר להר הבית כל יום הורגים הורגים כי אני יהודי…

  2. א. אנחנו לא בקיאים מספיק, כך אמרו גדולי ישראל במשך כל המאה שנים האחרונות למעט יחידים והבודדים ממש, וזה כולל גם את גדולי רבני המזרחי כמו מרן הראי"ה קוק הגאונים רבי אברהם שפירא ורבי מרדכי אליהו, ולפלא בעיני שכל אותם שאתם נסמכים על גדולי תורה אלו בכל מיני ענינים, פתאום כשזה מגיע למשהו לאומי שמתחשק להם, הם זונחים את רבותיהם… נקודה חשובה לעיון…
    ב. זו היתממות מגוחכת, ברור לכל ילד שחי כאן במדינת ישראל שהרבה דם יהודי נשפך בעקבות עלייתו של אריק שרון להר הבית בשנת 2000, ובכל פעם כשמגזימים עם הענין הזה מפלס השינאה וההסתה עולה, ואני קובע ברורות, שמי שגרם בעלייתו אפילו בעקיפין לשריטה קטנה ביהודי, אינני יודע אם יש כפרה למעשיו.

  3. תודה רבה על ההיתיחסות אף על פי שיש הרבה שאלות כבר באתר בענין זה מכל מקום לכאורה זה היתממות לומר שלא בקיאים במדידות כי החמירו כמו כל שיטה אפשרית אני מקבל משום הנהגה ציבורית לא לעלות אומנם לא משום מדידות…….

  4. התשובות ממש לא עינייניות
    " ומי יודע כמה הפסד גרם במה שדימה לו שהוא מצוה …" מדברך משתמע שאתה בא לכפור במצוות שאדם מקיים במקום כמו תפילה בהר הבית מצווה עשה ה' ברמבם ומצוות מורא מקדש.
    לגבי ידיעת המקום הראי"ה ידע את מקום ההר כמו האמירה לאחר שנכנסו לקודש הקודשים בתיבה "פגיעה אחת בקדושת מקום בית חיינו עולה לנו מליונים של יישובים מעשיים" וזה היה רק לאחר כניסה לכיפת הסלע.
    כך גם הרדבז החידא החתם סופר ואף עד ימינו אנו החזון איש ידעו את המקום (בתושבתו על קורבן פסח אם תינתן רשות אין לוותר).
    לכל יהודי ירא שמיים ברור שהקדוש ברוך הוא לא שופך דם יהודי כי קיים את מצוותו אלא היפך הדבר שנאמר: "וְאִם־לֹ֨א תוֹרִ֜ישׁוּ אֶת־יֹשְׁבֵ֣י הָאָרֶץ֮ מִפְּנֵיכֶם֒ וְהָיָה֙ אֲשֶׁ֣ר תּוֹתִ֣ירוּ מֵהֶ֔ם לְשִׂכִּים֙ בְּעֵ֣ינֵיכֶ֔ם וְלִצְנִינִ֖ם בְּצִדֵּיכֶ֑ם וְצָרֲר֣וּ אֶתְכֶ֔ם עַל־הָאָ֕רֶץ אֲשֶׁ֥ר אַתֶּ֖ם יֹשְׁבִ֥ים בָּֽהּ
    וְהָיָ֗ה כַּאֲשֶׁ֥ר דִּמִּ֛יתִי לַעֲשׂ֥וֹת לָהֶ֖ם אֶֽעֱשֶׂ֥ה לָכֶֽם" וכמובן המפרשים שם מבארים:
    אור החיים:ואם לא תורישו וגו' והיה וגו'. לדבריהם ז"ל (מגילה י:) שאמרו כל מקום שנאמר והיה הוא לשון שמחה כאן נתכוין לומר שהגם שהם יותירו אותם לצד הרצון והשמחה בהם לצורכיהם הוא מבשרם שיהיו לשיכים וגו':
    וצררו אתכם על הארץ וגו'. פירוש לא מלבד שיחזיקו בחלק מהארץ שלא זכיתם בו אלא גם חלק שזכיתם בו אתם וישבתם בו וצררו אתכם על חלק שאתם יושבים בו לומר קומו צאו ממנו, ופירוש תיבת על כדרך אומרו (כ' כ"ד) על אשר מריתם פי על אשר לא קדשתם (דכרים לב נא):
    כאשר דמיתי וגו'. פירוש חשבתי במצותי זו לכם ואתם לא עשיתם ותשאר מחשבתי עומדת בלא קיום וקימה בהם.
    המלבים"ואם לא תורישו. אז יהיה זה לרע לכם: [א] מצד הטבע כי תחלה יהיו לשכים בעיניכם ר"ל שיהיו כסכך על עיניהם לעור עיניכם הרואות כי יוליכו אתכם אל דרכי חשך, ואח"כ יהיו לצנינים בצדיכם להכאיב אתכם, ואח"כ וצררו אתכם היינו שיעשו אתכם מלחמה לגרש אתכם מן הארץ.
    והיה [ב] יהיה זה לרע לכם מצד ההשגחה האלהית כי כאשר דמיתי לעשות להם אעשה לכם ואגרש אתכם מן הארץ ע"י עונש השגחיי:"
    אנו רואים שהמפרשים לא רק אומרים שזאת מצווה ואנו מצווים בה ואם לא נענש על כך ולא נקבל פרס, בנוסף לכך מסבירים לנו המפרשים שזה הדבר הטבעי שנענש על כך.

    על כן ראוי שנשקול לקיים את דבר התורה לא תחנם "שלא ישכנו בארץ" ונקיים את כל המצוות אשר צוונו בהר הבית ללא שיקולים זרים ומוזרים שנבטל עבורם את בניין בית המקדש והקורבנות.

  5. שוב דברי הבל… ראשית אין שום מצוה להתפלל דוקא שם! ומה שהבאת מהראי"ה קוק זה הגיחוך הכי גדול הרי הוא עצמו אסר לעלות להר הבית באיסור מוחלט!!! הוא חתם על מכתב מאוד תקיף בענין זה.

  6. מצטער אך לקרוא לספר המצוות לרמבם דברי הבל לא שייך לכן אצטט "עבדהו בתורתו עבדהו במקדשו. כלומר ללכת שם להתפלל בו ונגדו כמו שבאר שלמה עליו השלום" כך שהרמבם אומר בפרוש מצווה עשה ה' מהדורת פרנקל שחלק מן המצווה זה ללכת שם להתפלל בו.
    כך ראינו מצווה ראשונה ומצווה נוספת מצוות מורא מקדש שמקיימים דווקא בעליה להר הבית לאחר טבילה במורא ללא נעלי עור.
    דבר הראיה במקומו עומד הוא דיבר על כניסה לקודש הקודשים לכיפת הסלע כפי שמתואר שהגיע לשם השר מונטפיורי יותר מפעם אחת ומחאו דווקא שנכנס לכיפת הסלע ולא כל פעם שעלה להר הבית.
    כך אנו רואים מקום המקדש ידוע גם לו ואיננו לומדים הלכה מכרוזים (זה שקראו לתיירים לא להיכנס להר לא אומר שזאת הלכה ואתה אמור להתבטל מן המצוות על כך).
    והסיבה האמיתית שאתם טוענים לאיסור היא לא להתגרות באומות (שלושת השבועות) כמו שהבאתם במקומות רבים כתבתי מקורות אם מצאת לחלוק עליהם אנא הבא לי מקור ללא מקור דברי חז"ל ורבותינו לאורך כל הדורות במקומם עומדים.

    בברכה,
    מחכה לראותכם בהר השם ולקיים את מצותיו בשלמות.

  7. הרמב"ם מדבר על בית המקדש…
    נראה כאילו אתה בכלל לא קורא מה שאני מגיב.. שהרי אמרתי בפירוש שאינני מתכוין לשלושת השבועות שאני עצמי כתבתי מאמר ארוך כאן באתר לצדד שאינן נוהגים במציאות שלנו… אלא לכך שעובדתית אלו שעולים להר הבית גורמים לתסיסה בציבור הערבי ודם יהודי רב בידיהם ר"ל.

  8. מקום התפילה הוא דווקא הר הבית ולא בית המקדש הדבר מופיעה במקומות רבים בחז"ל כך שאין סיבה לסבור שמדובר בבית המקדש מה גם שהרמבם נהג כך למעשה כמו שמעיד באגרתו.

    אני קורא את מה שאתה כותב
    1.הבאתה טיעון אין אנו יודעים את המקום הבאתי לכך ראיות שכן (אני מקווה שקיבלת אותם כי אינני רואה ראיות נגדם מצדך)
    2.טענת שאין מצווה אשר מקיימים והבאתי מקורות על המצוות אשר מקיימים בכל עליה
    3.הערבים רצחו יהודים גם כאשר יהודים לא עולים להר אז ודאי הסיבה לכך שרוצחים לא על קיום המצוה אלא על כך שאנו מבטלים מצוות כמו לא תחנם, כיבוש הארץ לדעת הרמבן וקיום מלחמת מצווה כאשר חלים דיניה.
    הדבר הנוסף שיש לי להגיד אם אין בעיה הלכתית ורק אתה חושש לשפיכות דמים תתיר כניסה ותגיע להר הבית בזמן שאין אנשי ווקאף בהר (כגון בימים הקרים של החורף בבוקר).

  9. בודאי הר הבית הוא מקום תפילה, אבל שאלתי איזו מצוה יש להתפל דוקא שם שאותה מבטל אדם שמתפלל במקום אחר.
    אינני זוכר שום ראיה שהיום בקיאים בענין, אדרבה כל גדולי ישראל חששו בזה לחוסר בקיאות.
    הערבים רוצחים יותר בגלל אלו שעולים, זו עובדה שכל מי שחי כאן במדינת ישראל משנת 2000 מודע לה וכואב אותה.
    מצות כיבוש הארץ אינה נוהגת בלא מלך וסנהדרין רק מצות ישובה נחלקו בה הראשונים וחבל שכל דבר אני צריך לכתוב עשר פעמים ואתה אפילו לא קורא…
    מאוד תמים לחשוב שאם נבוא כולנו בחורף מוקדם אף אחד לא ידע מזה…..

  10. שאלתה איזה מצווה יש להתפלל דווקא שם הבאתי מקור ברמבם בספר המצוות כותב שהמצווה להתפלל דווקא שם,
    אנו מוצאים לדבר ראיות מרובות אני יצטט אחד מהם בחז"ל "רבי יהודה אומר, עשרים שנה היתה רבקה עקרה, לאחר עשרים שנה לקחה יצחק והלך עמה להר המוריה למקום שנעקד שם, והתפלל על ההריון ונעתר לו, שנאמ׳ ויעתר לו ה׳ וגו׳. באה ללדת ומחבליה הגיעה נפשה למות, והלכה להתפלל במקום טהור, שנאמר ותלך לדרוש את ה'."
    חז"ל מלאים במדרשים שהאבות כשהיו צריכים להתפלל על צורך גדול היו הולכים דווקא להר המוריה ולא מקום אחר.
    לגבי בקיאות המקום כתבתי על כך ארוכות הרדב"ז ענה על כך וגם החיד"א ושערי תשובה יש ראיות בחכמים רבים שעלו להר לאורך הדורות שלא נשתכח המסורת וכל אלו שסברו שאפשר להקריב קורבנות עד החזון איש.
    לגבי הערבים יש לנו מצווה לא תחנם (מצווה שונה מכיבוש הארץ) אסור לנו הלכתית לתת להם את הר הבית.
    בנוסף לכך נראה שעניתי בקצרה אני יפרט מעט על מלחמת מצווה "וְאֵי זוֹ הִיא מִלְחֶמֶת מִצְוָה זוֹ מִלְחֶמֶת שִׁבְעָה עֲמָמִים. וּמִלְחֶמֶת עֲמָלֵק. וְעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל מִיַּד צָר שֶׁבָּא עֲלֵיהֶם."
    כאשר גוי תוקף את ישראל הדבר הופך להיות מלחמת מצווה אנו מצווים לקיים כל דיני מלחמת מצווה (קבלת 7 מצוות בני נח מסים ועבדות) בניגוד למלחמת רשות שאין לנו יכולת לקיים במצב הקיים.
    בחורף מוקדם כולם יודעים כמה עולים סופרים אותך בכניסה אבל זה ממש לא מעניין את הערבי אם היה מעניין אותו אפילו במקצת היה מגיע לשם (בתשלום).

  11. שוב קישור מטופש, אני אמרתי שאין חובה להתפלל שם ואתה מביא לי מקורות שיש סגולה להתפלל שם, סלח לי אבל זה אוילי.
    אף אחד לא נתן להם את הר הבית הם לקחו לבד, השאלה היא להלחם על כך, ממילא הקישור ללא תחנם אוילי כמו קודמו.
    לומר שלכבוש את ההר זה עזרת ישראל מיד צר זה כבר הכי אוילי ואין טעם אפילו לענות.

  12. מצטער כנראה שלא ביארתי את דברי כראוי,
    במידה וערבים תוקפים יהודי חלים דיני מלחמת מצווה (עזרת ישראל מיד צר) דבר הקורה כל הזמן ובדיני מלחמת מצווה אנו מצווים שהגוי יקבל על עצמו 7 מצוות בני נח מסים ועבדות (למסור את כל אדמותם ושהיו שפלים למטה ולא ירימו ראש כלל בישראל).
    דבר שני מדינת ישראל מסרה להם להיות השליטים בהר הבית ולא הערבים פשוט לקחו אותו לאחר שלא דרשו אותו לקיים בו את מצוותנו בניית המקדש והקרבת הקורבנות.
    משמע ברמבם בספר המצוות שיש עניין ולא סגולה שנתפלל דווקא שם ואם לא שם אז לכיוון המקדש (כמו שכיוון התפילה לא מעקב וזאת לא סגולה)."עבדוהו בתורתו, עבדהו במקדשו הכוונה לשאוף ולהתפלל בו ונכחו כמו שבאר שלמה".
    לכן לא דנתי איתך האם יש חובה אלא האם זה חלק מהמצווה. (זה כמו שתראה מישהו יושב ומתפלל תשאל אותו מה הוא עושה יגיד לך אין חובה )
    אתה לא מבטל מצווה אלא יש לך מעלה להתפלל דווקא שם.
    אני מקווה שעל מקום המותרים והאסורים אנו מסכימים?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל