לתרומות לחץ כאן

תשלום לגנרטור מדמי מעשר

שאלה:

האם ניתן לשלם מכספי מעשר את עלות גנרטור בשבת [ההפרש בין עלות גנרטור לחשמל רגיל בשבת (כי ברור שכמה שעולה חשמל רגיל א"א לשלם ממעשר)]

תשובה:

שלום וברכה

למעשה זה תלוי באופן בו אתה מתייחס לגנרטור… אם מבחינתך זו חומרא ומעיקר הדין יש מקום להקל, אפילו בשעת הדחק, תוכל לחשב זאת מדמי מעשר, אבל אתה מקפיד בשום אופן שלא להשתמש בחשמל, לא בבית ולא בבית הכנסת ולא כשאתה מתארח וכו', לא ניתן לחשב זאת מדמי מעשר כיון שזה צורך בסיסי מבחינתך שאין לו תחליף. בדוחק יש לומר, שהואיל והיית יכול להשתמש בלוקסים כמו שהיו עושים פעם, ואתה משתמש בגנרטור כדי לכבד את השבת יותר, ניתן לחשב זאת מדמי מעשר.

ערב טוב.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. אני מתייחס לזה כחומרא

    הבעיה שאני מתייחס לכך עד כדי כחומרא שהשאלה האם ראוי לתת לזה ממעשר או עדיף שהמעשר ילך לעניים..

    מה עדיף?

  2. תמיד מעשר עיקר תכליתו הוא תמיכה בלומדי תורה עניים וודאי שזה קודם לשאר צדקות, אבל מותר לך לתת לגנרטור אם כפי רוב בני אדם דעתך מתחילה היתה שניתן לתת גם בשביל מצוות שאינן מחוייבות מן הדין ולא רק לעניים. אגב לא מדובר בחומרא כל כך רחוקה כפי שאתה סבור, ראה מה שכתבתי בזה כאן בהרחבה
    http://din.org.il/2016/02/03/%D7%A9%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%A9-%D7%91%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C-%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%A5-%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA/

  3. ראיתי כעת את המאמר

    א. אני יודע מנהג רבים שמתחברים לגנרטור רק לתאורה ופלטה, מה מקום לקולא כזו, והשאלה אם יש ענין להחמיר במקצת. כי להעביר את הכל לגנרטור זה עלות מאד גדולה.
    ב. יש עוד הרגשה, שמחמת שבפועל יוצא לי להתארח וללמוד וכד' במקומות שאין גנרטור, אז ממ"נ אם אסור אז מצד מה אני מקל, ואם כבר אני נוהג להקל, מה טעם להחמיר לפעמים.
    ג. לגבי עצם הטענה של החלפה לטורבינה יותר חסכונית. אני לא נהנה מ"המעשה שבת" שהמעשה היה הדלקה בשביל החסכון, ואף שבפועל כעת השימוש הוא מצד הטורבינה הקטנה, מ"מ בשביל הנאה שלי פעולה זו לא היתה צריכה לכשות. ואם היה לי לדוגמא אור בבית, ובא חילוני וכיבה לי את האור והדליק אותו שוב במזיד, האם כעת יהיה אסור להיות בבית שלי, מה אשמתי שהוא כיבה לי את האור באיסור. איך הוא יכול לאסור עלי הנאה שכבר היתה מותרת לי?

  4. 1. לגבי המקרר יש מקום להקל שהוא רק שומר על המאכלים ולא הנאה ממש [למעט קירור שתייה. שאר הדברים אין הבדל], אבל כיון שהעדות הזו אינה ברורה ויתכן שדברים משתנים, מה שניתן להחמיר ניתן ומה שלא לא.
    2. כאמור מה שאפשר עושים, אין קשר בין מעשה אחד לחברו.
    3. בודאי שאתה נהנה, בפועל אתה משתמש עכשיו בחשמל אסור, זה שמבחינתך היה עדיף שייצרו אחרת לא סותר את זה שאתה צורך עכשיו מה שנעשה באיסור. המשל שהבאת מהחילוני אינו נכון, כי כשאדם עושה משהו בביתך הוא לא יכול לחייב אותך לצאת משם, אבל כאן אתה עצמך מרצונך רוכש חשמל אסור, החשמל אינו שלך והוא מכבה לך, אתה רוכש מחברת החשמל חשמל שנעשה על ידם באיסור, כך שהמשל אינו דומה לנמשל.

  5. תודה על המענה

    לגבי הסברא שאני רוכש מהם.

    אדרבה להם יש חובה לספק לי חשמל ככל תושב במדינה.

    זה שמשיקולים שלהם הם באים ומכבים בשביל לחסוך, הם כאילו עושים בשלי, כי אני משלם רק עבור העלויות וכד', אבל הם חייבים לספק לי, והם חברה ממשלתית ויש להם מימון מהמיסים שלי.

  6. מה המקור לדבריכם:
    דעתך מתחילה היתה שניתן לתת גם בשביל מצוות שאינן מחוייבות מן הדין ולא רק לעניים.
    היכן נאמר שאפשר לתת מעשר לשאר מצוות

  7. ראה הרחבה על שיטות הפוסקים בענין זה, בשו"ת ציץ אליעזר חלק ט' סימן א', פרק ה' סעיף ו'; שו"ת מנחת יצחק חלק ח' סימן פ"ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל