לתרומות לחץ כאן

האם צריך להזדרז לתלות מודעה של השבת אבדה

שאלה:

שלום,

שאלתי היא עד כמה אני מחויב להשיב אבידה שמצאתי.

היינו, שבוע שעבר מצאתי תיק של ילד בפארק. תליתי שלט, האם אני מחויב לבדוק שהשלט עדין שם? ואם ירד גשם שעה אחרי שתליתי את השלט ודי ברור לי שהשלט עף מהרוח, האם אני מחויב לחזור ולתלות? והאם במקרים כאלה אני מחויב לתלות כמה שיותר מהר, או מותר לי להתמהמה יום או יומיים מטעמי נוחיות או עצלנות?

תשובה:

שלום וברכה,

התולה מודעה לא חייב לבדוק את קיומה של המודעה, ומסתמא המודעה עומדת על תילה.

אם תלה את המודעה שבמקום שעלול לעוף או בימים שעלול לעוף, וקרוב לדואי שהמודעה איננה, צריך לבדוק את קיומה של המודעה.

ככל שיזדרז המוצא לתלות מודעה גדל הסיכוי שיאתר את המאבד, וככל שימתין לתלות מודעה יגדל החשש שהמאבד יתייאש. לכן מוטל על המוצא להזדרז לתלות מודעה כדי שלא יתייאש המאבד מלחזר אחר אבדתו.

בהצלחה.

נימוקים:

בשולחן ערוך הרב (הלכות מציאה ופקדון סעיף לז) מחדש שאדם חייב לטרוח כדי להשיב אבדה לחברו, אפילו אם בדבר שאם היה שלו לא היה טורח כ"כ. וז"ל: ואין צריך לומר אם לא היה מחזירם לעצמו מחמת הטורח שלא היה חפץ לטרוח לישא אותם לביתו הואיל והם כלים פחותים ודמיהם מועטים ולא מפני שאינם לפי כבודו שהוא חייב מן הדין לטרוח בהם עד שיגיעו לרשות הבעלים כי בשלו הוא רשאי לוותר על ממונו מפני טורח גופו ולא בשל חבירו שהתורה לא חסה אלא על כבוד הבריות ולא על טורח הגוף אפילו טורח מרובה מאד על שוה פרוטה אחת.

על כן יש לאדם לטרוח ולהזדרז כדי להשיב את האבדה לבעליה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. במידה והחפץ נמצא במקום שקרוב לוודאי שהבעלים ישוב לשם בכדי לתור אחרי אותו חפץ (בדוג' של השאלה ספסל בפארק), האם עדין יש חיוב לקחת את החפץ ולתלות מודעה? הרי יכול מאד להיות שהבעלים יחזור למקום עוד לפני שיספיקו לתלות מודעה

  2. שלום,
    נכונים הדברים. מצוי מאוד שאם ישאיר את החפץ במקום שנשכח יש סיכוי גדול יותר שיגיע החפץ לבעליו, ולכן ראוי ועדיף לא להגביה את החפץ אלא להשאירו במקום כדי שיגיע החפץ לידי המאבד.

  3. אתה תולה מודעה במקום שנמצא חפץ מסוים ויוחזר ע"פ סימנים ואם יתקשר אדם וייתן סימנים מוכיחים יש להחזיר לו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל