לתרומות לחץ כאן

השתתפות השכנים בשינוי ת.ב.ע.

שאלה:

שלום וברכה

אני גר בבנין עם 3 כניסות נפרדות, אחד השכנים מכניסה אחרת עשה שינוי ת.ב.ע שבעלי הדירות בקומה אחרונה יוכלו להוציא אישורי בניה מעל כל שטח הדירה שלהם בגג (לולי זה היה אפשר לבנות רק חלק ואת השאר מרפסת).
האדריכלית אמרה לנו שהסכום של שינוי ת.ב.ע לא משתנה לפי גודל השטח, כך שאם היה משנה רק לעצמו זה היה עולה לו אותו סכום, אלא שלמעשה לא שייך לשנות לחלק מהגוש ולכן השינוי שלו הועיל גם לשאר הכניסות.
אנחנו עכשיו לפני בניה וכמובן שאנחנו מתכננים לבנות יותר גדול לפי הת.ב.ע החדש, והשכן בא לבקש שנשלם את החלק שלנו בשינוי הת.ב.ע, השאלה היא אם אנחנו חייבים לשלם לו בחינה הלכתית?
ובמידה וכן – האם באופן יחסי לפי מה שאנחנו בונים מעבר לת.ב.ע הקודמת (אנחנו לא מנצלים את כל שטח הדירה לבניה אלא כן עושים מרפסת) או את מלוא הסכום?
אשמח אם תציינו לי בבקשה את המקורות ההלכתיים לפסקכם.
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

ההשבחה או הוצאת רשיון נעשית לצורך כל השכנים שיצטרפו לבנייה, על כן כל אחד מהשכנים שנהנים בפועל משינוי הת.ב.ע. צריך להשתתף בהוצאות..

צורת החישוב לפי מטרים של בניה, דהיינו יש לחשב את עלות הרשוי לכל המטרים יחד ולחלק לפי מחיר למטר וכל אחד ישלם לפי המטרים שבונה.

בהקשר לשאלה האם לשלם רק על התוספת החדשה או על כל ההוצאה שעשה השני, נראה שכיון שלצורך התוספת יש לעשות תב"ע מחודש ואין תועלת בישנה ועל כן אם משתמש אפילו במקצת מהתוכנית החדשה עליו לשלם על כל המטרים עלות של התב"ע החדש.

בהצלחה.

מקורות:

עיין קובץ הישר והטוב חלק י"ז עמ' פ"ה במאמרו של הרה"ג ר' אברהם דרברמדיקר שליט"א שדן בשאלה זו.

לגבי השתתפות מלאה בת.ב.ע. החדש, ראה גמ' ב"ק כ, ב ובתוספות ד"ה טעמא, שאם נהנה במקצת מהוצאות חברו מגלגלים עליו את הכל. וכן נפסק בשו"ע חו"מ סימן קנח ס"ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל