לתרומות לחץ כאן

שכן שסילק חבילת בגדים לגשם

שאלה:

שלום רב!

אנחנו זוג צעיר, משכירים יחידת דיור בישוב דתי. יעודה המקורי של יחידת הדיור שלנו היה למחסן אך בעל הבית הסב זאת ליחידת דיור. הוא לא היחיד, לאורך כל עשרת הבניינים שברחוב תושבים עשו כך.
הגישה לכניסה לדירתנו אפשרית על ידי שביל הפונה שמאלה מחזית הבניין. רוחב השביל – בתחליתו כ-1.50 , לאחר כ5 מטרים מצתמצם לכמטר. אורך השביל הוא כעשרה מטרים. בקצהו יש שער המוביל לכניסה לגינת שכנינו. מימין לשער נמצאת דלת הכניסה לדירתנו.
אציין כי העלייה מהרחוב לחזית הבניין אפשרית על ידי מדרגות מימין או שביל מתפתל נוסף משמאל.
במרכז חזית הבניין יש מדרגות פתוחות המובילות לדירות העליונות . מימין ומשמאל מעבר לדירות האחרות. בצד שמאל של המעבר השמאלי נתפתח השביל שציינתי.
בפועל זהו שביל הגישה לדירתנו ואנו היחידים המשתמשים בו.
לאחרונה אחות של אשתי ילדה בת בשעטו"מ והכנו לה ארגז ושתי שקיות של בגדי תינוקות. מכיוון שדירתנו קטנה (כ30 מטר רבוע) הנחתי את הארגז והשקיות בחלק הרחב של השביל ככה שתפסו רוחב של כ40 סמ ונותר עוד מטר למעבר אשר ממילא בהמשך מצטמצם למטר. הנחתי אותם בגומחא המובנית. כיסיתי בניילון להגנה מהגשם והנחתי אבן וקורת עץ על מנת שהניילון לא יעוף ויהרסו הבגדים.
משום מה שכינינו לא אהבו את העניין והעבירו את כל התכולה אל מול דירתנו בבלאגן ללא כיסוי תוך שהבגדים נרטבו מהגשם שהיה על הניילון. בפתק שהשאירו כתבו כך" כאן לא פח זבל! אנא פנו את השקיות!!"
ניגשתי לדירתם לדבר עימם אך בנם אמר לי שאינם נמצאים וסירב לתת לי מספר טלפון.
השארתי את הפתק הנל בנוסף למכתב שכתבתי ובו אני מציין כי זה לא זבל וזה לא מפריע למעבר שגם ככה לא עובר בו איש מבלעדינו, וגם אם עשינו בטעות אפשר לדבר עימנו ואין לאיש זכות לגעת ברכוש לא לו. והודיתי על 'קבלת הפנים החמה לישוב', השארתי את מספר הטלפון שלי. האדון התקשר אלי כעבור מחצית השעה לערך, ואמר לי שזה הפקר ברשות הרבים (זה היה ארוז..) ולכן הוא הזיז את זה ושאני מתבלבל. הכל מוקלט.
נגרמה לי ולאשתי עגמת נפש רבה , אנחנו זוג צעיר חדש ביישוב וזו קבלת הפנים לה זכינו. לא נראה לי שהבגדים נהרסו חוץ מאשר נרטבו אך אנו מרגישים שנעשה לנו עוול , פשוט אין לנו מקום בדירה ואנחנו שומרים על הבגדים והציוד לתינוקת של אחות של אשתי מחוץ לבית עד אשר יבואו ויקחו בעז"ה בימים הקרובים. אני כל העת בודק ומסתכל שלא הזיזו את הדברים.
השגנו אותם במאמץ לזוג אשר אין הפרוטה מצויה בכיסם.
מה ניתן לעשות?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

ברור שהשכן נהג של כהוגן הן במבט הילכתי והן במט חברתי, אסור לו לפנות את החבילה בלי להודיע לכם על כך.

למעשה: לא ניתן לחייב את השכן על כך כיון שלא אירע נזק ממוני. על הצער ללא חבלת גוף ועוגמת נפש אין תשלום בהלכה.

בזמן חשוב שצלחת לחיי העולם, עליך ללמוד להסתדר עם מגוון של אנשים.

בהצלחה רבה.

מקורות:

ראה שו"ע חומ סימן שיט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל