לתרומות לחץ כאן

סוחר ספרים שקנה תכולת הבית מהאשה והתברר שהספרים של הבעל

שאלה:

פורסם על מכירת ספרים בזול בבית, סוחר ספרים שקונה ומוכר הגיע, קנה בסך 6,000 ש"ח. כל ספר נמכר בסך 10 ש"ח, לא משנה איזה ספר. בין הספרים: כל ש"ס מתיבתא, ש"ע פרידמן רמב"ם פרנקל ועוד.
לאחר שלקח את הכל והביא לחנותו, התברר שהאשה שמכרה לו, פרודה, בעלה בחו"ל, היא טוענת שיש הוצאה לפועל והספרים זה הרכוש היחיד שלו, ועל כן היא מוכרת.
אין אפשרות לע"ע לברר את אמיתות הפרטים. אין היתר מבי"ד. היא טוענת שיש איזה רב (הביאה גם טלפון, אבל לא זמין וגם הם לא מוכר) שהתיר לה.
יש לדון, לכאו' המכירה כלל לא מועילה כיון שמוכרת ממש במחיר הפסד.
ועיקר ההשאלה: הסוחר הנ"ל, אמר שלא איכפת לו, אם הבעל יגיע אליו בימים הקרובים, הוא ייתן לו חזרה. באם לא, הוא מוכר.
השאלה היא האם מותר לי לקנות מאותו סוחר (כיון שעדיין יהיה מחיר זול ממש).
האם יש בזה תקנת השוק (וא"כ יהיה מותר לנו לקנות מהסוחר שקנה בתום לבו) או לא? [בעיקר התעוררתי לפמ"ש תוס' ב"ק קיד: שבספרים לעולם אינו מתייאש].
גם יל"ד, אם על הסוחר הזה יש בכלל תקנת השוק, כיון דסו"ס לא היה בשוק אלא בבית, ובכה"ג שמא י"ל שהיה לו לברר ולחשוד, ודמי למ"ש בב"ק קיח: וקיט ע"א.
וצ"ע.
כמו"כ כיון שבלא"ה זה יימכר, ע"י הסוחר, מה הדין?
ולאידך גיסא, גם מה שיש לאשה מסתמא יימכר, האם י"ל דבזה ל"ש הסברא דחורא גנב (קידושין נו:) או דלמא לא שנא.

מעוניין מתשובה מנומקת עם מקורות דוקא!

תשובה:

שלום וברכה,

תקנת השוק שייך דוקא בדבר שעדיין לא היה יאוש, אבל אם היה יאוש ושינוי רשות אין תקנת השוק, והחפץ שייך ללוקח. ואם הגנב לא היה מפורסם אינו חייב גם לתת מעות, ודינו של בעה"ב עם הגנב ולא עם הלוקח. ולכן דוקא בספרים שאין יאוש יש סיבה שיהיה תקנת השוק. במקרה הנ"ל אין יאוש כיון שהבעלים לא יודעים מי מהגניבה. [שו"ע חו"מ סימן שנו ס"ג].

רימזת לגמרא ב"ק קיח, שמבואר שם שאסור לקנות דברים שחזקתם גנובים, ולכן כאן היה לסוחר לחשוש שהספרים גנובים ולא שייך לאשה. נחלקו השו"ע והרמ"א [שם ס"ב] האם בקנה מגנב מפורסם יש תקנת השוק. לדעת המחבר אין תקנת השוק, ולכן אם הסוחר ספרים נקרא פושע שקנה מהאשה, אין דין של תקנת השוק. אך לרמ"א גם אם קנה מגנב מפורסם יש תקנת השוק, ולכן לא יוכל בעל הספרים להוציא מתח"י אא"כ ישלם לו את התמורה ששילם לאשה. הש"ך פסק כדעת המחבר.

אלא שנראה שאין כאן נדון של תקנת השוק, כיון שסוחר הספרים לא נחשב כקונה מהגנב – האשה – אלא הוא הגנב בעצמו, כפי המבואר בטור ושו"ע סימן שמח ס"ח גבי הנכנס לבית חברו לפי בקשת כלתו של חברו, והוציא את הספרים מבית חברו, שהוא נקרא הגנב, כי למה לו להכנס לבית חברו להוציא ספרים. וידוע שספרים הינם רכוש של הבעל, ואין לקנות תכולת ספרי קודש מאשה בלי רשות מבעל, ולכן הוא נחשב הגנב. וכמבואר שאם סייע לגנב לגנוב המסייע חייב – וע"ז אמרו לא עכברא גנב אלא חורא גנב.

על כן אסור לקנות ספרים מהסוחר כמבואר בסימן שנו ס"א שאסור לקנות מהגנב ועוון גדול הוא שמחזיק ידי עוברי עברה.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל