לתרומות לחץ כאן

חיוב תשלומי שכר במטפלת שחלתה

שאלה:

שלום הרב,
סגרנו עם מטפלת לפי חודש וחלתה באמצע החודש במשך שבוע שלם, והוצרכנו לקחת בייביסיטר בתשלום נוסף. לכאורה אין לי לשלם לשבוע שחלתה אבל השאלה אם לנכות גם את התוספת שהיה עם הבייבי סיטר.
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

על ימי החולי אינך חייב לשלם למטפלת.

אין לגרע משכרה של המטפלת הראשונה ולהשלים למטפלת השנייה שעבדה בימי החולי, והפסד ההשלמה מוטלת על בעה"ב, ולא על המטפלת.

בהצלחה.

מקורות:

פועל שחלה לפי ההלכה

פועל שחלה ונעדר מספר ימים מעבודתו, לפי ההלכה אין בעה"ב חייב לשלם לו את שכר על תקופת ימי החולי. שהכלל בידינו רק על אונס שבעה"ב היה לו לצפות ולא לעובד, חייב המעביד. אבל אם ידיעת שניהם שווים באונס – ששניהם ידעו שהאונס עלול להגיע, או שניהם לא ידעו שהאונס עלול להגיע – פטור בעה"ב. בחולי ידיעת שניהם שווה – אם החולי רגיל ושכיח הרי שניהם ידעו שעלול להגיע, ואם מדובר במחלה נדירה הרי שניהם לא ידעו שהאונס עלול להגיע, ולכן פטור הבע"ה.

במקרה שהקדים לפועל את שכרו מתחילת השנה, מחלוקת הרמ"א (סימן שלג ס"ה) והש"ך (שם ס"ק כה) האם חייב העובד להחזיר את דמי עבודתו. ואם המטפלת מוחזקת בדמי השכירות עד סוף השנה אינה חייבת להשיב את ימי החולי שנעדרה מעבודתה.

פועל שעבד לפי מנהג המדינה

לפי מנהג המדינה חייב המעביד לשלם לעובד על ימי מחלה, וכידוע שבהלכות שכירות פועלים ההלכה נקבעת לפי מנהג המדינה -[משנה ב"מ תחילת פ"ז]. אלא שבמטפלת אין מנהג ברור בזה, לכן לא ניתן לחייב על כך. בספר משפט הפועלים [נספחים עמוד 36] כתב שמטפלת או עוזרת חודשית שעובדת בבית המעביד  חייבים לשלם דמי מחלה. ואם המטפלת עובדת בביתה אין לה יחס של עובד ומעביד ואין זכאית כלל מצד החוק לקבל ימי מחלה. לכן מטפלת שהילדים מגיעים לביתה של המטפלת אין חייבים לשלם לה, ואם היא מגיעה לבית הילדים, חייבים לשלם לה.

לגרע משכרה

בשו"ע חו"מ סימן שלג מבואר שפועל יכול לחזור בו משכרו ואין מגרעים משכרו, בשונה מקבלן שאסור לו לחזור באמצע העבודה. אמנם בדבר האבד יכול לגרע משכרו גם בפועל. ומבואר שם ס"ה שגם בדבר האבד אם הוא אנוס אין יכולים לגרע משכרו. ומטפלת שחלתה נחשב אונס ואין לגרע משכרה.

 

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה.
    חוץ מזה היה לנו ויכוח אחר עם המטפלת, שמתחילה ביקשה 1000₪ לחודש מה שהיה נראה לנו קצת מוגזם, אבל היא הסבירה לנו שהיא גם מספיקה את האוכל לתינוקות. ועכבות זה סגרנו איתה.
    כשהיגיע תינוק אצלה התברר שנותנת מרק כל יום אך חלב לא, שהרי היא גם מטפלת בילדה שלה , ולה צריך חלב מיוחד. אחרי כמה זמן שמנו לב לזה ושאלנו אותה על זה, למה באמת צריכים אנחנו כל פעם להביא את מים ומטרנה הרי סגרנו שהיא מספיקה אוכל, וענתה לנו שהיא נותנת רק מרק ולא חלב ושזה היתה כוונתה. (אולי יש לציין שגם שאלנו אותה על מרק זה שהרי היא נותנת רק ירקות ולא חלבונים כפי שצריך לגיל של תינוק שלנו, וענתה שלא נותנת חלבונים כיון שלא נותנת גם לילדה שלה אף שהיא מאותו גיל בערך.)
    עם מי הדין?
    תודה מראש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל