שאלה:
שלום הרב!
האם מותר לזמזם(לא דיבור) במקלחת שירי קודש מקטעי תפילה אך שלא מהווים כפסוקים מהתורה? כגון: "מכניסי רחמים" , "רחם" , "מלאכי רחמים משרתי עליון"
תשובה:
שלום וברכה
כיון שעל ידי הזימזום אתה מהרהר בפסוק, זו בעיה, שהרי הרהור בדברי תורה במקומות המטונפים אסור, וראה משנה ברורה בסי' פד.
אבל שירים אלו אינם פסוקים בתנ"ך
קטעי תפילה זה גם דברי קדושה.
אם יש מקלחון עם דלתות נסגרות, ניתן להקל להרהר בדברי תורה,כך שמדוע לא ניתן לזמזם שיר?
מקום שיש בו מים חמים אדים וכו', יש לחוש שהוא מקום טינופת.
יעוין בשו"ע סימן פד, שאין לחשוש למקום הזוהמא בבית מרחץ של יחיד, אלא כל מה שחוששים הוא דווקא בבית מרחץ של רבים כגון מקואות חמים וכד'.
הרב אופיר מלכא מתיר להדיא להרהר בדברי תורה בחדר אמבטיה אפילו שיש שם אסלה, בתנאי שיש מקלחון
הדעות בענין זה ידועות וכבר דיברנו בזה.
לא זכור לי שזכיתי לדבר בנושא זה עם כבודו.
אבל איך מדמים חדר מקלחת ביתי ונקי לבית מרחץ של רבים בחדר הפנימי שמובא בשוע?
ובדידן מדובר בהרהור בלבד ולא בהוצאה בפיו.
נשגב מבינתי
ההבל של המים החמים נחשב טינוף, כמה טינוף צריך כדי לאסור, אם דוקא כמו מרחץ של רבים אן גם בשל יחיד, זו שאלה.
אז לפי דבריך, גם לאוסרים, בקיץ אם מתקלחים במים צוננים לכולי עלמא מותר להרהר? או שנאמר לא פלוג רבנן..
זה הגדרה במקום. כמו בית הכסא בזמן שהוא נקי.
האם זה נכון ששיר שאין בו פסוק שלם יהיה מותר לשמוע במקלחת?
אינני מוצא טעם לחילוק זה.
השאר תגובה