קריאת המגילה בעיירות המסופקות

רבני בית ההוראה
כ"ח שבט ה'תשע"ח

שאלה:

שלום לכת”ר שליט”א
בגמרא (מגילה ד:) מובא שאונו מוקפת חומה מימות יהושע בן נון והארכיאולוגים אומרים שאור יהודה נמצאת במקום שבו היתה אונו והשאלה האם יש ענין לקרוא את המגילה באור יהודה מספק ביום ט”ו?
יה”ר שקב”ה ישלח לכת”ר הרבה נחת ובריאות

תשובה:

שלום וברכה

להלכה התקבל כדברי הבית יוסף בסי’ תרפח, שעיירות מסופקות הן רק אלו שיודעים בבירור שהן מוקפות חומה ולא ידוע ממתי, אבל מקום שלא ידוע בבירור אם הוא אכן מוקף חומה, לא חששו לו, כיון שלדעת הרבה ראשונים בלאו הכי מעיקר הדין בעירות המסופקות הקריאה היא ביום י”ד ובט”ו הוא מידת חסידות. ולכן נוהגים להחמיר בזה בזמנינו רק במקומות הבאים: טבריה יפו צפת חברון שכם לוד בית שאן באר שבע עזה עכו וחיפה. ובחו”ל, בדמשק צור בגדד ויש אומרים שגם בפראג. כך מבואר בלוח ארץ ישראל, וידוע מנהג החזון איש להחמיר בזה גם בבני ברק.

ערב טוב.

4 תגובות

  • מאת יצחקי:

    מה ההבדל בין טבריה יפו צפת חברון שכם לוד בית שאן באר שבע עזה עכו וחיפה שנהגו להחמיר כיון שיש ספק גם באור יהודה יש ספק וכי המנהג קובע הלכה

  • מאת רבני בית ההוראה:

    ציינתי לדברי הבית יוסף הנ”ל.

  • מאת יצחקי:

    תודה רבה על התשובות ושכבודכם מגיבים אתמול אמר לי אדם שטוב לקרוא באור יהודה בט”ו כיון שסמוכה לב”ב וכמו בחולון שידוע שהרב אברהם יוסף אמר שטוב לקרוא שם בט”ו האם זה נכון? תודה וישר כוח.

  • מאת רבני בית ההוראה:

    לא שמעתי כזה דבר, גם בני ברק עצמה זו חומרא של החזון איש ולא מעיקר הדין, אז זה נראה לי כבר קצת יותר מידי…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים