לתרומות לחץ כאן

נבואת משה לעומת נבואת בלעם

שאלה:

אבא שלי אמר לי שבלעם הוא היה נביא יותר גדול ממשה כי הוא ידע מתי ה' כועס ולכן גם כתוב שלא קם ביראל כמשה אבל אצל הגויים כן. נכון?

תשובה:

שלום רב

זה נכון באופן חלקי. ראשית לא מוזכר בשום מקום שהיה גדול ממשה, כתוב שהיה כמשה. אלא שלעצם הענין האמירה הזו תמוהה מאוד, מעבר לענין שבלעם היה אדם שפל מאוד, הרי שכאשר מעיינים בנקודות שייחדו את נבואת משה על פני שאר הנביאים רואים במפורש שבלעם לא ניחון באף אחת מהמעלות האלו, וכך כתב הרמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ז

כל הדברים שאמרנו הם דרך נבואה לכל הנביאים הראשונים והאחרונים חוץ ממשה רבינו רבן של כל הנביאים, ומה הפרש יש בין נבואת משה לשאר כל הנביאים שכל הנביאים בחלום או במראה ומשה רבינו מתנבא והוא ער ועומד שנאמר ובבוא משה אל אהל מועד לדבר אתו וישמע הקול מדבר אליו, כל הנביאים על ידי מלאך, לפיכך רואים מה שהם רואים במשל וחידה, משה רבינו לא על ידי מלאך שנאמר פה אל פה אדבר בו, ונאמר ודבר ה' אל משה פנים אל פנים, ונאמר ותמונת ה' יביט כלומר שאין שם משל אלא רואה הדבר על בוריו בלא חידה ובלא משל, הוא שהתורה מעידה עליו במראה ולא בחידות שאינו מתנבא בחידה אלא במראה שרואה הדבר על בוריו. כל הנביאים יראים ונבהלים ומתמוגגין ומשה רבינו אינו כן הוא שהכתוב אומר כאשר ידבר איש אל רעהו כלומר כמו שאין אדם נבהל לשמוע דברי חבירו כך היה כח בדעתו של משה רבינו להבין דברי הנבואה והוא עומד על עומדו שלם, כל הנביאים אין מתנבאים בכל עת שירצו משה רבינו אינו כן אלא כל זמן שיחפוץ רוח הקודש לובשתו ונבואה שורה עליו ואינו צריך לכוין דעתו ולהזדמן לה שהרי הוא מכוון ומזומן ועומד כמלאכי השרת, לפיכך מתנבא בכל עת שנאמר עמדו ואשמעה מה יצוה ה' לכם, ובזה הבטיחו האל שנאמר לך אמור להם שובו לכם לאהליכם ואתה פה עמוד עמדי, הא למדת שכל הנביאים כשהנבואה מסתלקת מהם חוזרים לאהלם שהוא צרכי הגוף כלם כשאר העם, לפיכך אין פורשין מנשותיהם, ומשה רבינו לא חזר לאהלו הראשון לפיכך פירש מן האשה לעולם ומן הדומה לו ונקשרה דעתו לצור העולמים ולא נסתלק מעליו ההוד לעולם וקרן עור פניו ונתקדש כמלאכים.

מעלות אלו כולן לא היו בבלעם, שהיה מדבר עם ה' רק בחלום הלילה כמבואר בפרשה וכו'.

מחמת קושיא חמורה זה הסיק בעל העיקרים, שאין הכוונה שהיו שווים בנבואה, לגמרי לא, ואין הגיון גם שכך יהיה, שהרי אדם שפל מאוד במעשיו, והנבואה אינה שורה על אנשים כאלו, אלא שכמו שנבואתו של משה רבינו לא באה לו מחמת מעשיו הטובים, שבזה עדיין לא היה צריך להיות בדרגות עצומות כאלו של מים לא אכלתי וכו' ארבעים יום, אלא בשביל ישראל, למסור להם תורה וכו', כך גם בלעם לא זכה לנבואתו מחמת מעשיו, שכאמור היו נמוכים מאוד, אלא כדי שיברך את ישראל. אבל עצם הנבואה היתה שונה במעלתה לגמרי.

וזה לשון ספר העיקרים מאמר ג פרק כ:

ומה שאמרו רבותינו ז"ל ולא קם נביא עוד בישראל כמשה, בישראל הוא דלא קם אבל באומות העולם קם ומנו בלעם, אמנם אמרו זה להורות כי כמו שמדרגת משה בנבואה היתה בעבור ישראל, כמו שפירשנו בפרק י"ב מן המאמר הזה, כן בלעם לא הגיע לאותה מדרגה שהשיג בנבואה עם היותו קוסם אלא בשביל ישראל כדי שיברכם, אבל לא שתשוה מדרגת בלעם למדרגת משה חלילה, שכבר נאמר לו גם את הדבר הזה אשר דברת אעשה כי מצאת חן בעיני ואדעך בשם, שהודה לו השם יתברך שלא תשוה מדרגת שום נביא למדרגתו ושלא תחול נבואה על אומות העולם.

אפשר כמובן ללמוד יחד עם אבא!

יום נעים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל