לתרומות לחץ כאן

פסיעות עושה שלום לאחר חזרת הש"ץ

שאלה:

שאלה

השליח ציבור כשגומר שמונה עשרה ומתחיל התחנון , מה עושה לגבי ג' פסיעות אחורה?
איך נהוג?

ראיתי במשנה ברורה בסימן ק"ד לענין הפסק באמצע שמונה עשרה, ונראה ממנו שבעצם החזן עדיין נחשב כאילו הוא בתוך שמונה עשרה, ורק התירו לו ללכת לשבת לנפילת אפיים וכן להביא את הספר לבימה בשני וחמישי, אבל הג' פסיעות שמסיים שמונה עשרה, זה רק אחרי אשרי ובא לציון שבסיומו הוא אומר הקדיש תתקבל, ומסיים עושה שלום ונפטר מהמלך.
יוצא אם כן שהחזן כשגומר נפילת אפיים וחוזר לעמוד, צריך לעמוד ברגליים צמודות עד אחרי אשרי ובא לציון והקדיש תתקבל. ולא ראיתי למי שנוהג כך.

הנה דברי המ"ב:

בתחנונים – דאז מותר אם העקירה לצורך מצוה קצת כגון מה שאנו נוהגין בש"ץ שתיכף אחר חזרת התפלה עוקר רגליו ויושב לתחנון במקומות שנוהגין לומר תחנון בישיבה וכן עולה לבימה לקריאת התורה אף שלא הגיע עדיין להקדיש שעם תתקבל שפוסע בו הג' פסיעות

תודה מראש למשיבים

תשובה:

שלום וברכה

אין בעצם קשר של ממש בין העמידה ברגלים צמודות לפסיעות אחורה, העמידה ברגלים צמודות היא משום שבתפילת שמונה עשרה אנחנו דומים למלאכים שנאמר עליהם רגליהם רגל ישרה. ענין זה קיים רק בחזרת הש"ץ עצמה ולא באשרי ובא לציון או קריאת התורה וכדומה. יש נושא נוסף, מתי נפטרים מהמלך, וזה לאחר אמירת יהיו לרצון או לחזן לאחר אמירת תתקבל צלותהון שזה אותה משמעות, ואז יש את הנושא שהנפטר מהמלך פוסע ג' פסיעות לאחוריו, ומכאן מנהג העולם שהזכרת [אגב, אחרי התפילה בלחש החזן פוסע].

יום נעים.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יישר כח,

    מצד שני, אסור לו לעזוב את מקומו וללכת למשל לקחת משהו משולחן סמוך וכדומה.
    ורק לנפילת אפיים וללכת לבימה התירו לו.
    כלומר, אולי לא צריך רגליים צמודות ובכל זאת הוא 'מרותק' למקומו. חושבני שזה דין לא ידוע.
    מצד שני, למה לא יכול החזן לאחר חזרת הש"ץ לפסוע ג' פסיעות כנפטר מהמלך ולומר עושה שלום ולא לחכות דוקא לקדיש תתקבל?

  2. סליחה, לא הבנתי, יהיו לרצון אמרי פי והגיון ליבי לפניך, לא אומר החזן לפני שמתחיל תחנון?

    אני תמיד אומר את זה ושומע שגם אחרים אומרים את זה.

    זה מעכב את העושה שלום?

    ומה קשור קדיש תתקבל לענין הזה? הבקשה תתקבל צלותהון ובעותהון דכל בית ישראל זה המקביל? הבנתי. ובכל זאת,
    למה שלא יגיד יהיו לרצון ואח"כ עושה שלום, ואז לא צריך היתר מיוחד לזוז ממקומו.
    מה רע?

  3. לא הבנת את כוונתי, הסברתי, שהסיבה לכך שקדיש תתקבל בעצם שייך לחזרת הש"ץ, היא משום שהאמירה תתקבל צלותהון היא בעצם סוג של יהיו לרצון אמרי פי, המותאם לתפילת הש"ץ שמתפלל עבור כלל הציבור, ממילא לא יעזור שיגיד יהיו לרצון, הוא אמור לומר תתקבל צלותהון ודוקא כך לסיים את תפילת החזרה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל