לתרומות לחץ כאן

מקום הנחת התפילין

שאלה:

שלום וברכה,

רציתי לשאול לגבי תפילין, מתי זה נחשב שאני מתפלל עם תפילין, דהיינו אם כשאני מניח ומכווין למשל של ראש שיהיה במקום שצריך דהיינו במקום שרשי השיער, האם לאחר מכן כשזה זז ויורד למטה מעט או לצדדים, האם באותו זמן שאני מתפלל זה נחשב שאני מתפלל ללא תפילין, או איך זה נחשב?

דרך אב, ראיתי בהרבה תמונות שגם גדולים התפילין שלהם לא תמיד נמצא במקום ולכן שאני שואל יותר, כי אני רוצה לדעת מה ההלכה בנידון.

כמובן שחס ושלום איני צוחק או לועג לאף אחד מן הגדולים, פשוט ברצוני לדעת מה ההלכה אומרת לגבי המשך התפילה והתפילין.

יישר כוח.

תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

ברור שכאשר התפילין ירדו למקום שלא יוצאים בו ידי חובה, הם כמונחות בקופסה… התמונות שאנחנו רואים באמת לפעמים מחוסר שימת לב זה גולש בעיקר לאנשים מבוגרים, ובאותה שעה הם ללא תפילין, וזה לא מוריד מגדלותם, אני בטוח שבזמן התפילה ממש זכרו להקפיד על כך. לעצם הענין ידועה שיטתו המחודשת של הדברי חיים מצאנז שמה שאמרו יש מקום לשני תפילין הכוונה גם מהצד כלומר שהעמידה ממש בין העינים אינה מעכבת, אולם נדמה שכמעט כל הפוסקים חלקו עליו בזה. כמו כן יש מחלוקת ידועה אם מה שצריך להיות על מקום השיער הוא רק הבית או גם התיתורא, להלכה מחמירים בזה רב הפוסקים, אך יש שהקלו, ראה בכל אלו בהרחבה בס' לקט הקמח החדש סי' כה, כז.

בהצלחה

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אבל אם התחיל להתפלל כשזה במקום ואח"כ במצע התפילה גלש למטה או לצדדים, האם מאותו זמן זה נחשב כמונח בקופסא עד שיחזיר למקום? שמעתי ממישהו שהעיקר הוא בזמן הברכה, האם זה נכון?
    יישר כוח.

  2. ברגע שזה נמצא במקום שאינו מועיל למצוה זה כמונח בקופסה, אין ספק בדבר. אלא שכאמור יש שיטות שונות לגבי מקום ההנחה בדיעבד כפי שציינתי.

  3. בודאי. המקום לכתחילה הוא מעל הגומה, ובדיעבד אפילו בתוך הגומה ובלבד שיהיה במקום השיער. הרבה אנשים הקשר שלהם בהיקף רחב מידי ולא מניחים תפילין כהוגן, ומצוה להעיר על כך בעדינות למי שאינו יודע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל