לתרומות לחץ כאן

היסח הדעת בברכות לאדם הנמצא בביתו

שאלה:

בס"ד
רציתי בבקשה לשאול:
אם אני כל היום בבית
א. ובירכתי לדוגמא- על שוקולד "שהכל". אחרי שעה (לדוגמא) אני רוצה לאכול גבינה (שברכתה כמובן גם "שהכל") האם אני צריכה לחזור ולברך על הגבינה "שהכל" או מה שכבר ברכתי על השוקולד פתר אותי מלברך שוב?
ב. אם שתיתי כוס מים וברכתי "שהכל" מתי הפעם הבאה שאצטרך לברך שוב על כוס מים "שהכל"? (מה נקרא "הסח הדעת"? האם רק יציאה מהבית ושינה נקראים היסח הדעת?)
ג. אם ברכתי למשל על עוגיה "מזונות" ולאחר מכן אני מחליטה שאני רוצה גם לאכול עוגה (או דבר מאכל אחר שברכתו זהה) האם אני צריכה לברך שוב "מזונות"?

תשובה:

שלום וברכה

  1. גם אם את בבית, ברגע שגמרת לאכול, הסחת דעת מהענין לגמרי ופנית לעיסוקים אחרים, ודאי יש לברך שוב, רק בזמן שאת עדיין במצב של אכילה או נישנוש, מן הסתם כלול בדעתך לאכול עוד דברים.
  2. גם כאן זה מאוד תלוי ברגילות. אדם שסתם חי בבית כמו אשה שמכבסת מטפלת בילדים וכו', ברור שזה היסח הדעת, אבל אדם שיושב ולומד ורגילותו שכל שעה וכדומה הוא שותה קצת תוך כדי לימודו, והוא יודע שכך רגילותו וזה חלק מאופן ישיבתו ללמוד, כאן אם לא יברך ברכה אחרונה על שתייתו הראשונה גם לא יזדקק ברכה ראשונה על השתייה השניה, אבל ההמלצה היא כן לברך ברכה אחרונה, כי אחרת יפסיד את הברכה האחרונה לגמרי היות ושיעור עיכול של שתייה קצר יחסית, ראי כאן בהרחבה.
  3. לא צריך. אנחנו רגילים לחטט כל הזמן עוד ועוד ולאכול, ולכן כל זמן שלא הסחת דעתך מאכילה אפשר לאכול גם מהעוגה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל