לתרומות לחץ כאן

ברכת המזון פוטרת מה שאכל לפני הסעודה? / הכשרת תנור כיריים ומיקרוגל

שאלה:

בס"ד
שלום וברכה.
1.רציתי לשאול, אני גרה בדירה שכורה ואני כמעט בטוחה לחלוטין (לפי סוג האנשים שהיו לפני בדירה) שהם לא שומרים בשר וחלב והשיש שבדירה-אי אפשר להכשיר אותו, ושמתי על גביו ישירות סיר רותח- האם הסיר עכשיו טרף?
2. אם ברכתי על גלידה שהכל ואחכ אכלתי לחם וברכתי ברכת המזון, האם אני צריכה לברך שוב על הגלידה או שברכת המזון מאפסת את כל מה שברכתי לפני הסעודה?
3. איך מכשירים מקרוגל,כיריים, תנור- איך הופכים אותו מחלבי לפרווה?
תודה רבה!!תזכו למצוות!!

תשובה:

שלום וברכה,

הסיר אינו טרף, כיון שהבליעות שהיו בשיש אינן בני יומן, כלומר לא נבלעו בו ב24 שעות האחרונות, אבל לכתחילה אין לשים ללא הכשרה של השיש כדין.

כשאדם מברך ברכת המזון הוא מסיח דעתו בדרך כלל מאכילה לגמרי, וצריך לחזור ולברך על מה שאכל קודם, אולם גם כאשר לא הסיח דעתו סברו רבים מהפוסקים שהברכה בהכרח חלה על הכל, כיון שהיא הברכה המתאימה וממילא חייב לברך שוב ברכה ראשונה, ראה במקורות. אלא שכאן שמדובר בגלידה שאינה מהדברים הבאים מחמת הסעודה, ברכת המזון אינה פוטרת אותה כאשר נאכלה לפני הסעודה, ולכן גם לא צריך לברך שוב ברכה ראשונה, ראה כאן בהרחבה.

על הכשרת מיקרוגל ראה כאן

על הכשרת תנור וכיריים כאן

מקורות:

בשו”ת יחווה דעת חלק ו סימן יא עמד על הדברים, וכתב: ובספר מאורי אור (חלק בן נון דף קמח ע”ב) כתב, שהאוכל פירות כשיעור, ואינו רוצה לאכול כל הפירות שלפניו בפעם אחת, ודעתו שבעוד חצי שעה יחזור לאכול מהם, אלא שירא פן ישכח מלאכול עוד וישכח גם כן לברך ברכה אחרונה, נראה שיברך ברכה אחרונה על אכילתו עתה, ואחר כך אין צריך לברך לפני הפירות שיאכל, כיון שהיה דעתו לאכול עוד מהם, ורק אם יאכל עוד כשיעור, יברך ברכה אחרונה. ע”כ. ולפי זה גם כאן אפילו יברך ברכה אחרונה על פירות שהובאו בתחלה, מחשש פן ישהה שיעור עיכול בינתים, כשיביאו עוד לפניו פירות אחר כך לא יחזור לברך ברכה ראשונה. וכיוצא בזה כתב המגן אברהם (סימן קצ סק”ג), שאם בירך בורא פרי הגפן על כוס ברכת המזון, והיה דעתו לשתות עוד, וטעה ובירך ברכה אחרונה על הגפן, אין צריך לברך שוב בורא פרי הגפן, כיון שהיה בדעתו מתחלה לשתות עוד. ואף שהמאמר מרדכי שם חולק על המגן אברהם וסבירא ליה שאפילו בטעות חשיב סילוק וצירך לחזור ולברך. וכן פסק בשו”ת שדה הארץ חלק ג’ (חלק אורח חיים סימן יד). ע”ש. מכל מקום קיימא לן ספק ברכות להקל. וכן העלה בשו”ת קרית מלך רב חלק א’ (סימן ט’). וכן כתב בספר עקרי הד”ט (סימן י’ אות כז). ועיין עוד בשו”ת זכור ליצחק הררי (סימן נב), ובשו”ת מעט מים (בסוף סימן כה, ובסימן מח), ובשו”ת קרית חנה דוד חלק ב’ (סימן כח). וכן פסק בספר מאורי אור (עוד למועד דף ל’ סע”ב). ע”ש. ועיין עוד בזה בשו”ת מנחת יצחק חלק ה’ (סימן קב), ובשו”ת ציץ אליעזר חלק יב (סימן א’, דף ז’ ע”א והלאה). ע”ש. ודו”ק. ע”כ דבריו.

בתוס’ בפרק ערבי פסחים נראה ברור כדעת המשנה ברורה, שכן כתבו שאדם המברך ברכת המזון על הכוס חייב לברך אחר כך בורא פרי הגפן אף שהיתה דעתו לשתות כיון שברכת המזון מפסיקה, עיי”ש ודו”ק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל