לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ocd נדרים ושבועות

שאלה:

שלום כבוד הרב, אובחן אצלי לפני מס' שנים ocd שזו הפרעה כפייתית טורדנית שחלה במחשבות. אצלי היא מתבטאת בעיקר על ענייני נדרים/שבועות. לאחרונה התחלתי טיפול ואני מתחיל לשקם את עצמי אך כל הזמן עולים לי דברים מהעבר כלומר מחשבות האם נשבעתי או נדרתי. החשש מופיע כל הזמן לגבי שבועה או נדר מסוים שחוזר על עצמו אצלי על דברים שאני אוהב ורק לצורך הדוגמא : רק אם אעשה את זה אוהד את מכבי עם תוספת של המילה נודר או נשבע. האם נדר או שבועה בעניין של רגשות הוא חל? כלומר אם קרה משהו ולא עשיתי אותו אני לא אוכל לאהוד/לאהוב? הנדר חל אצלי במחשבות ואני די בטוח שלא אמרתי בשפתיים אך גם אם כן רציתי לפתור את הבעיה ע"י כך שאבין שנדר/שבועה לא חלה על רגשות וכך אוכל לקיים מצוות ולהתייחס לדת ללא פחד. אם תפתור לי את הסוגיה הזו אהיה מאושר.

תשובה:

ערב טוב

הנדר הזה הוא שטויות והבלים כפי שציינת בעצמך, ומעבר לכך, כיון שאלך הנושא של הנדרים אינו בשליטה ואינו רצוני, הוא חסר משמעות לגמרי, ואין לך מה לחשוש כלל. אדרבה, חלק מהרפואה שלך להסיח דעת לחלוטין מענין הנדרים אין לך בזה שום חיוב ושום איסור, והכל בטל ומבוטל.

רפואה שלמה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. קודם כל תודה רבה אני לאט לאט מבריא מהמחלה הזאת. רק לוודא בפעם האחרונה הנדר לא חל גם לגבי הדוגמא :" רק אם לא אעשה את זה אוהד את מכבי " עם תוספת של המילה נודר או נשבע נכון?

  2. שלום כבוד הרב, מה עם שבועות שהן לא קשורות לocd,אבל כן יכול להיות שהתרגלתי להישבע בגללו אז זה השפיע, ואז יש בעייה שאני לא סוכר לגבי שבועות מסויימות אם הן היו לפני או אחרי השבועות שלי לגבי הocd

  3. כל אחד שיש לו ocd בטוח שחלק מהשבועות הן לא בגלל זה… לכן אדם שנשבע בלי שליטה, אנחנו אומרים לו אין לך חיוב להתייחס לשום שבועה ולא משנה מה זה היה ובגלל מה.

  4. שלום כבוד הרב,
    גם אני סובל מ-OCD מעל עשור שנים. היו לי תקופות שהתמודדתי בצורה טובה והיו תקופות פחות טובות. וגם אני התגלגלתי למעגל הטקסים עם השבועות מהכוונה שהשבועה תמנע ממני לבצע את הטקסים.
    אך עם הזמן הטקסים והשבועות התסבכו, החמירו כמו כל מעגל OCD והיו לי תקופות שהייתי נשבע בשביל לעזור לעצמי להמנע מהטקסים אבל לצערי לא נמענתי וביצעתי את הדברים שנשבעתי לא לעשות אותם (ובמקביל אני נמנע שנים מלבצע דברים שנשבעתי לא לעשות אותם מהחשש של ה-OCD).
    חלק מהפעמים המעגל של ה-OCD, טקסים וחרדה היה כל כך חזק ועוצמתי שנשבעתי ונגעתי תוך כדי במזוזה של הבית בשביל לנסות לעשות שבועה חזקה יותר וזה אולי ימנע ממני לעשות את הטקסים. אך גם במקרים האלו עם הזמן עשיתי את הטקסים שנשבעתי לא לעשות. ובהתאם יש לי חרדה חזקה מאוד שמלווה אותי שנים.
    השאלה שלי לגבי השבועות שנגעתי במזוזה של הבית תוך כדי. האם השבועות האלו נחשבות שבועות אמיתיות או כפי שכתבת לא נחשבות עקב המצב הנפשי שאני מתמודד איתו בגלל ה-OCD?

    מודה לעזרתך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל