לתרומות לחץ כאן

מתנות לאביונים לפני פורים

שאלה:

שלום כבוד הרב
גיסי הוא אברך, שאלתי היא האם אני יכול לצאת לכתחילה בהידור במתנות לאביונים בפורים כאשר אני לא יכול לבוא אליו ביום פורים עצמו אלא נותן לו את הכסף לפני פורים ואומר לו שאני מקנה לו את הכסף אך ורק ביום פורים?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית יש לברר אם ניתן לצאת ידי חובה במתנות לאביונים עם גיסך… היותו אברך, גם אם במצב מסויים מתירה לתת לו מעשר כספים עדיין אינה בהכרח מאפשרת לתת לו מתנות לאביונים, אביון פירושו אדם שתאב לכל, נצרך לבריות לצורך קיומו. בנוגע לעצם שאלתך, אם אכן ברור לכם שהוא לא רשאי לזכות במעות ולהשתמש בהן לפני פורים, זה בסדר.

מקורות:

כתבו אחרונים בדעת ראשונים, שמכל מקום, אף הנותן מתנות לאביונים קודם פורים יוצא ידי חובת מצוה זו, ובלבד שיהיו מעות אלו ביד העניים ביום הפורים (ראה בעל המאור מגילה א ב בדפי הרי”ף, ופמ”ג סי’ תרצה א”א ס”ק יג ושו”ת יהודה יעלה או”ח סי’ רד ויד אהרן או”ח תרצד הגהות ב”י, בדעתו. אולם, ראה דעת תורה סי’ תרצד ס”א, בדעת הרמב”ם בפהמ”ש מגילה פ”א מ”ג, שאין לתת מתנות לאביונים לפני יום י”א באדר). לכתחילה, אין לתת מתנות לאביונים לפני פורים, משום שחוששים שהעני ישתמש במעות קודם שיגיע זמן המצוה, ונמצא שלא יצא בכך הנותן ידי חובתו (בעל המאור שם. וראה מג”א סי’ תרצד ס”ק א). אכן, באופן שאין לחשוש לכך, כגון ששולח מעות לעני הנמצא במקום רחוק, והמעות יגיעו ליד העני בפורים, אפשר לתתם אף לכתחילה לפני פורים (יד אהרן שם; שו”ת יהודה יעלה שם).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל