לתרומות לחץ כאן

איך לוודא שאני לוי, לגבי פדיון הבן, וכיצד לנהוג?

שאלה:

איך אני יכול לוודא שהנני לוי? שם משפחה שלי היא לויטין ואני מכיר רבנים בחב"ד שהם לויים, וגם ביררתי במכון התפוצות ואמרו לי שבמקום מרכזי ממנו באה סבא רב שלי, שם משפחה לויטין היה נפוץ והוא היה לוי. בכול זאת אין לי מסורת אבות ואין לדעת איך נהג סבא רבה. אז מהו דין שלי, בפרט בפדיון הבן?

תשובה:

שלום רב,

אין כ"כ דרך לברר עובדה זו, אכן בליטא שם זה היה קיים, יש כמה רבנים, שהיו לויים עם שם זה, הרב הרשל ליוטן, והרב ניסן אשר לויטן שהיה הרב של שאוול בליטא גם הוא היה לוי. וכך גם כמה רבנים מחב"ד באותם הימים, (אחד מהם הגיע לגאורגיה לאחר מחלמת העולם הראשונה ואח"כ הפך להיות רב ראשי שם – הרב שמואל לויטן). אני לא מכיר אנשים עם שם משפחה זו כלל כדי שאוכל לומר לך האם הם לויים או לא.

מעיקר הדין, מן הסתם אינך לוי, משום שאם יש ספק האם אתה לוי או לא, הולכים אחר הרוב, והרוב כמובן אינם לויים. ראה פני יהושע כתובות כג,ב ד"ה במשנה שכתב כאשר יש ספק אם הוא כהן או לא, הולכים אחר הרוב שאינם כהנים. לגבי שם משפחה אם הוא ראיה או לא, בפשטות זה אינו מהווה ראיה כאשר זה כל המידע. ראה כאן בהרחבה.

אולם לענין פדיון הבן, האם די בספק כדי להיפטר מעיקר הדין מפדיון, גם כאשר יש רוב שהרי אין הולכים אחר הרוב בממונות, זה תלוי במחלוקת הפוסקים. ראה בשו"ת צמח צדק (סי' קכה) שנשאל אודות אישה שילדה ואינה יודעת דבר האם היא בת כהן לוי או ישראל. ובאה אישה שאמרה לה שאביה היה לוי. ופסק הצמח צדק שהאישה אינה נאמנת. ולמרות שיש רוב לקבוע שאינה בת לוי, אינה חייבת לפדות את בנה משום שאין הולכים בממון אחר הרוב. וכך כתב בשו"ת רע"א (תניינא סי' סז). אלא שבקונטרס הספיקות (כלל ו' אות ה') חולק, ולדעתו בממון עניים לא אומרים אין הולכים בממון אחר הרוב, והיא חייבת לפדות את בנה. א"כ לדבריו, לכאורה גם אתה חייב בפדיון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל