לתרומות לחץ כאן

לווה שאינו יודע מיהו המלווה

שאלה:

שלום,
כיצד אפשר להחזיר חוב כאשר אינני יודעת מי המלוה ואין לי דרך לאתר אותו? (מדובר באדם שהלווה לי כסף לנסיעה לירושלים , ואמר שאחזיר לו למחרת בהנחה שייסע שוב, אך הדבר היה כבר לפני תקופה ולא פגשתי אותו מאז).
תודה

תשובה:

שלום וברכה,

במקרה הנ"ל שהתנו בזמן ההלוואה שיפרע כשיפגוש אותו, אין חיוב על הלווה לפרוע כל עוד שלא פגש אותו, ואין צריך לעשות מאמצים נוספים.

בהצלחה.

 

.

מקורות:

בגזל מצאנו שאם לא יודע למי גזל יניח ביד ב"ד ויפטר מהשבה. ואם גזל רבים ואיו למי ישיב, יעשה במעות צורכי רבים. אמנם בהלוואה אינו נפטר עד שישיב ליד המלווה עצמו, ולא נפטר בהשבה לב"ד, ולכן אם אינו יודע מיהו המלווה, אין עצה אלא להמתין עד שיבוא המלווה לתבוע חובו. – ראה נתיבות בהקדמה לסימן עו.

ונראה שבמקרה שלך אין עליך חיוב כלל לפרוע כל עוד שהמלווה לא תובע את ההלוואה, לפי מש"כ הקצות שאין מצווה לפרוע חוב כל עוד שהמלוווה לא תבע חובו. והנתיבות שנחלק עליו, דוקא בהלוואה רגילה ושכח המלווה, שחייב הלווה לפרוע, אבל אם בשעת ההלוואה התנו שיפרע כשיפגוש אותו, ויודעים שאין דרך אחרת לפגוש, אין מצווה וחובה על הלווה לפרוע. ודינו שווה לסימן ע"ג שאם התנו שאם ישבע יתחייב לפרוע, שכל שלא נשבע אין חוב כלל. וכן כאן החיוב לפרוע חל רק אם יפגוש אותו ויתבענו – ראה קצות סימן קד ס"ק ב. נתיבות שם ס"ק א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל