לתרומות לחץ כאן

דעת הרמב"ם שהמוצא יכריז שיוחזר ע"פ סימנים

שאלה:

כתב הרמב"ם פרק י"ג מהל' גזילה ואבידה ה"א בחיוב הכרזה דצריך להכריז החפץ וגם שמי שיש לו סימן יבוא ויטול. וצ"ב אמאי לומר דברים אלו נכלל בהכרזה.
וחזר וכפל דבריו עוד פעם בהלכה ב'. וצ"ע
תודה רבה
שמחה בונם

תשובה:

שלום וברכה,

לא מצאתי מי שמדבר על זה. ולענ"ד הרמב"ם הרחיב דיבורו. אני מבין שהרב רוצה להוכיח מדברי הרמב"ם שרק אם המוצא אומר שמצא כלי והמאבד נותן סימנים על הכלי חייב להכריז. אבל אם המכריז יאמר חפץ סתם מצאתי ולא יוכל לומר איזה כלי, כיון שיוודע הסימנים, אינו חייב להכריז. אמנם כתבתי לך שמדעת רש"י שפירש שבסימן מקום מכריז שמצא אבדה ולא אומר מהו הכלי, והמאבד אומר איזה כלי. מוכח לא כך. אך הראשונים חולקים על הרמב"ם וסוברים שמכריז איזה כלי מצא, והמאבד אומר באיזה מקום הניח, והרמב"ם יסבור כדעת הראשונים.

שתזכה להגדיל תורה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל