לתרומות לחץ כאן

יחס בין שוכר ומשכיר לאחר שפג תוקף החוזה

שאלה:

שלום כבוד הרב!
ברצוני לשאול שאלה בדיני ממונות:
הייתה לנו במשך 4 שנים דירה ששכרנו, חתמנו בתחילה חוזה עם המשכיר למשך שנה, כעבור שנה המשכנו בשכירות ללא חוזה, הוא גר בחו"ל ולכן לא הטרחנו לחתום על חוזה שוב אלא המשכנו לשלם כפי שהיה עד אז. ברבות הימים החלה רטיבות קשה לפגוע בחדר אחד עד כדי שכמעט לא יכלו לגור בו, ועוד כאלה ליקויים שהתגלו, שלחתי אימייל למשכיר והתשובה שלו הייתה "אז תצאו מהדירה"…
משום מה היה נראה שהוא "נעלב" שמדברים על דירתו והוא השתמש וגם כעת משתמש באיומים ומילים לא יפות או אגרסיביות, אי לכך, בעודנו גרים בדירה העדפנו לשתוק והמשכנו הלאה כך היה בערך שנתיים וחצי שגרנו שם בתנאים האלה ושילמנו מחיר מלא.
כעת לאחר שיצאנו הוא מבקש מאיתנו כסף על הוצאות השיפוצים, כבר הצלחנו להוריד אותו ממחיר גבוה שביקש (אנחנו אמורים לשלם על סיוד הדירה ולא יותר, אך הוא ביקש גם על כל השיפוצים, משהבין שזה לא יילך הוא הסכים להתפשר על חצי מחיר שזה כולל סיוד אבל יותר מכך, שהרי עוד לפני הסיוד היו צריכים תיקונים שונים).
השאלה שלנו: הן לגבי השנים שהתגוררנו בדירה ושילמנו מחיר מלא בעוד הוא לא מתקן את הליקויים המזיקים, והן לגבי התשלום כעת, כמה עלינו לשלם?

תשובה:

שלום וברכה,

לגבי תשלום שכירות עבור לקויים שהיו בדירה – עצם העובדה שהמשכתם לדור ולשלם תשלום מלא, נחשב הסכמה למצב, [למרות שהיה למורת רוחכם], ולכן קשה לחייב את השכיר להחזיר חלק מכספי השכירות.

לגבי חיוב השיפוצים בעת עזיבת הדירה, אם מדובר בקלקולים שלא בשימוש רגיל, אלא נשברו דברים מעבר לרגילות, ודאי שחייבים לשלם.

אם מדובר בבלאי טבעי של שימוש סביר, יש לראות מה נכתב בחוזה – אם נכתב בחוזה שהשוכר צריך לסייד את הדירה, אין המשכיר יכול לחייב מעבר למה שנכתב בחוזה.

היות ולא נערך חוזה חדש בשנים האחרונות, הולכים אחר התנאים המופיעים החוזה הראשון. וכלל בידינו שאם היה חוזה וא"כ המשיכו לדור ללא חוזה, ע,ד תנאים הראשונים הולכים.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ שיב ס"ט.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל