לתרומות לחץ כאן

תיוך דירה בעיתית האם חייב בדמי תיווך

שאלה
קניתי דירה מראובן שהיה חייב את סכום הדירה לשמעון ואת הסכום כסף הייתי צריך להעביר לשמעון. במהלך העברת הכספים התברר שראובן שיעבד 35٪ מהדירה לעוד מישהו שלישי.
והתברר שראובן ידע שיש על הדירה עוררין ובכל זאת מכר לי אותה בלי להגיד כלום.
שאלתי היא האם את הכסף ששילמתי למתווך אני יכול לתבוע בחזרה. כי תיווכו לי דירה בעייתית??
תשובה
תפקיד המתווך להציע לקונה את הדירה ויבחר הקונה האם הדירה טובה עבורו. וצריך המתווך להיות הוגן ולא לספר דברים שאינם נכונים.
לכן אם המתווך ידע את הבעיות שיש בדירה והעלימם מהקונה הרי שפשע בעבודתו ולא מגיע לו תיווך שכן גרם נזק לקונה ולא עשה את מה שאמור לעשות עבור התשלום.
אם המתווך לא ידע מהבעיות שיש בדירה ולא אמור לדעת מהם ולאחר מכן התגלו הבעיות אזי אם הקונה חזר בו מהעסקה בגלל הבעיות הרי שהמקח לא התקיים ועל המתווך להחזיר דמי התיווך. שכן דמי התיווך הם שכר פעולה ומאחר ומקובל בעבודות מסוג זה כי לא משלמים על העבודה ללא תוצאה גם כאן התברר כי לא היתה תוצאה לעבודה.
אם העסקה לא התבטלה יש לשלם למתווך שכרו כיוון שסכ"ס הוא עשה את העבודה שלו ואף הביא לקיום העסקה ומה שהקונה לא נהנה אח"כ אין זה ענינו של המתווך. כמו פועל שעשה עבודה לבעה"ב ואחר שגמר בעה"ב אינו יכול להנות ממנה מסיבותיו הוא ודאי יש לשלם לפועל את שכרו .
אולם במתווך שבא והציע מעצמו ללא בקשת הקונה הרי הוא מוגדר כ'יורד שלא ברשות' ובמקרה כזה כיוון שהקונה לא ביקש ממנו כלום אם לא נהנה אינו משלם .

הרבנים המשיבים:הרב גבריאל לומברד הרב אשר דזימיטרובסקי והרב אברהם בוטרמן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל