לתרומות לחץ כאן

שיעור שהתבטל מחמת התלמידים האם צריך לשלם עליו

שאלה

אני מלמדת בחוגי ציור לילדות באופן פרטי.

בשבוע לפני חנוכה הודעתי לקבוצה מסויימת בה אני מלמדת בבית אחת התלמידות שאינני ממשיכה יותר ללמד ולכן אשלים להן עוד שיעור כדי שיהיה חודש מלא לפי התשלום שלהן ואח"כ אפסיק.

שאלתי אותן אם הן רוצות שיעור בשבוע הבא-שיצא בחנוכה והן אמרו לי שלא כי זה יוצא בזמן הדלקת נרות, אז אמרתי להן "בסדר אז שבוע אח"כ".כשבאתי בפעם הבאה האמא אומרת לי "לא אמרת שנגמר?" אמרתי לה "אבל אני צריכה לסיים חודש לפי התשלום"

אז היא אמרה לי שלא הודעתי לה שיש שיעור ולכן הבית לא מוכן ואין באפשרותה שיתקיים שם שיעור. אני אמרתי שאינני יכולה לבוא פעם נוספת כדי להשלים את השיעור אז היא מבחינתה רצתה שאחזיר להן את הכסף על השיעור הזה.

שאלתי- האם עלי להחזיר את הכסף לאחר שאני מבחינתי טרחתי לבוא לחוג (מרחק של למעלה מחצי שעה), שילמתי לבייביסיטר בשביל הילדים, קניתי חומרים ותכננתי את השיעור. (בנוסף עמדתי וחיכיתי שם עד שהחליטו מה לעשות כך שבסופו של דבר חלק נכבד מזמן השיעור בעצם הייתי במקום.) ובפרט שבשיעור האחרון קבענו שהשיעור הבא יערך אחרי חנוכה.

בנוסף אציין שנתתי להן את האפשרות לבוא ולהשלים שיעור אצלי בבית (היות שהיציאה והשארת הילדים מכבידה עלי, ולכן גם החלטתי להפסיק לגמרי את החוג) אך הן לא רצו.

אשמח לקבלת מענה מהיר

בתודה

תשובה

אם יכלו להזדרז ולהכין את הבית צריכים לשלם עבור השיעור, כיון שאת היית מוכנה לשלם אלא הם לא רצו אלא עליך לנכות מזה כמה היה שווה לך להוריד מהמחיר שלא היית צריכה ללמד בפועל[1].

אולם אם לא היה אפשר להכין את הבית לזמן השיעור. ובעלת הבית  שהייתה צריכה להכין את הבית לא ידעה שהיא אמורה להכין את הבית הרי היא אנוסה, והיתה אי הבנה עם הבנות של החוג, נמצא שהמורה לא התרשלה וכן התלמידות לא התרשלו, ולא היתה פשיעה מצד המורה ולא פשיעה מצד התלמידים.  הרי הוא כפועל והשוכר אנוסים. ועל כן הדין, אם כבר שילמו לך אינך צריכה להחזיר להם את הכסף, כיון שהייתה אי הבנה והשוכר את הפועל והפועל טעו ולא היה אפשר לקיים את השיעור אין האונס מחמת אחד מהם. אולם אם עדין לא  שילמו לך אין לך זכות לדרוש שישלמו לך.[2]

 

 

[1] והוא דמי פועל בטל שו"ע שלד' א'

[2] [2] שולחן ערוך חושן משפט סימן שלד  ד' מי ששכר מלמד לבנו, וחלה התלמיד, אם אינו רגיל באותו חולי (והוא הדין אם מת הנער) ואפילו אם רגיל והמלמד מהעיר ומכיר בו, פסידא דמלמד.

ובסעיף א' כתב רמ"א וכן בכל אונס שאירע לפועל, בין ששניהם היו יודעין שדרך האונס לבא או ששניהן אינן יודעין, הוי פסידא דפועל. הסמ"ע מפרש אפילו כפועל בטל אינו נותן לו, והטעם כתב הטור לעולם לא יתחייב בע"ה אא"כ הוא היה יודע והפועל לא היה יודע דה"ל להבע"ה לגלות לו ולהתנות, אבל אם שניהן יודעין או שניהן אינן יודעין הפועל מפסיד, שהמוציא מחבירו עליו הראיה וידו על התחתונה,

אומנם בד"מ כתב בשם תרומת הדשן אם הקדים שכרו לפועל יד הפועל על העליונה ואינו צריך להחזיר שכרו שהרי הטעם משום המוציא מחבירו עליו הראיה ולפ"ז גם בנידון שלנו אין המורה צריכה להשיב את הכסף לתלמידות. [וכן נקט כדבריו פתחי חושן פרק יב' הערה ב']

אולם מה שאת נותנת להם אפשרות להשלים את השיעור שיבאו לביתך אינה תמורה עבור השיעור שהתחייב להם שהרי סיכמו איתך שתביאי לאתר התלמידות ובאם את צריכה לעמוד בהתחייבות זו אינך נפטרת על ידי שאת מסכימה שיבואו למקומך.

 

הרבנים המשיבים:הרב גבריאל לומברד הרב אשר דזימיטרובסקי והרב אברהם בוטרמן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל