לתרומות לחץ כאן

נתן אופנים לתיקון ונגנבו

שאלה

גולן: נתתי לרוני לתיקון אופניים שחבר נתן לי כדי שאתקן אותם.

רוני לא הצליח לתקן האופניים נשארו אצלו. נגנבו/אבדו

החבר לאחר תקופה דרש את האופניים בחזרה וטען שהוא שילם   5000 ₪ עבור האופניים.

אני כדי לעשות "שלום בית" נתתי לחבר אופניים שלי שקניתי אותם ב 4200 ₪.

דרישתי שרוני ייתן לי שווה ערך/כסף

גולן

רוני: אכן גולן השאיר אופניים עבורי לתקון.

מיד כשראיתי את סוג האופניים החלטתי שאני לא מתקן אותם.(אפילו לא מנסה) אלו סוג אופניים שאין לי חלקים עבורם. הם בנויות אחרת משאר האופניים שקיימות בשוק. בעבר, כל פעם שניסיתי לתקן את הדגם הזה רק הסתבכתי.

כל פעם שראיתי את גולן הסברתי לו שאני לא רוצה לתקן את האופניים שהשאיר, ובקשתי שייקח אותם. גולן תמיד לא לקח אותם.

בתקופה זאת האופניים היו עבורי מתרד של ממש. כל יום הוצאתי את האופניים החוצה ובסגירה הכנסתי אותם חזרה. וזאת כי החנות קטנה אז כדי לפנות מקום לזוז/לעבוד ולהגעה לסחורות, אני צריך להוציא ולהכניס את האופניים כל יום

יום אחד שכחתי להכניס את האופניים ולמחרת בבוקר הם לא היו. ה' הטיב עמנו ולאחר כ 7-10 ימים יהודי בא עם האופניים ואמר שהו לקח אותם כי הוא חשב שהם הפקר כשישכחו בחוץ בלילה. הסברנו לו שהאופניים האלו הם לא הפקר. רק בסוף היום עם כל כך הרבה סחורה שצריך להכניס קורה ששוכחים משהו בחוץ. היהודי החזיר את האופניים והתנצל. במקרה, גולן היה נוכח  במעמד זה

אמרתי לגולן "אתה רואה"… נו קח את האופניים. אתה רואה כמה זה מכביד עלי.

גולן עדיין לא לקח. אחרי בערך חודש, האופניים נגנבו/אבדו שוב.

ממבט עיני, אין כל עלי האחריות. כדין "שומר חינם".

יש לציין ש 5000 ו 4200 ₪ אין הם קשורים למציאות, שאין דרך לדעת את הערך של האופניים כשהגיעו לתיקון. אין חשבוניות לאופניים שמעידות מתי נקנו. הם הגיעו במצב משומש מאוד, חזות ירודה. אין שוק לאופניים האלו, דגם ישן, שאף חנות לא מוכרת מזה שנים. והגיעו במצב לא עובד. כך שהערך שלהם מלכתחילה אפסי.

אבל בכל מקרה, אין כל עלי האחריות. כדין "שומר חינם".

 

תשובה

אינך חייב לשלם עבור האופניים כיון שהודעתה לו שיקחם פטרתה עצמך מדין שמירה. [1]

 

[1] בשו"ע  סימן שו' סעיף א ' כל האומנים שומרי שכר הם. וכולם שאמרו: טול את שלך והבא מעות, או שאמר ליה האומן: גמרתיו, ולא לקחו הבעלים הכלי, הרי האומן שומר חנם.

וכתב הש"ך תוס' פ' הזהב דף מ"ט ע"א ד"ה אלא אפילו ש"ח לא הוי מה שהקשו שם מהכא דהוי ש"ח ותירוצם דחוק ולפע"ד לק"מ דהכא א"ל טול את שלך והבא מעות א"כ כיון שעדיין חייב לו מעות הוי ש"ח משא"כ התם שאינו חייב לו כלום, שוב מצאתי בר' ירוחם נ"ל ח"א שכתב בשם הרמ"ה כדפרשית.

ואם כן לפי דברי הש"ך אינו שומר כלל שהרי לא תיקן האומן את האופנים ולא דרש שכר ואין חייב בעל האופניים כסף. ועל כן שאומר טול את שלך כוונתו שאינו שומר כלל. ובפרט אם לא פשע שאף אם היה שומר חינם פטור מגניבה ואבידה. וכן פסק בערוך השולחן שם סעיף ג' כדברי הש"ך.

 

הרבנים המשיבים:הרב גבריאל לומברד הרב אשר דזימיטרובסקי והרב אברהם בוטרמן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל