שאלה:
אדם שהכה את חבירו והתחייב ב נזק צער ריפוי שבת ובושת ,האם בימינו צריך לשלם את כל התשלומים בדיני שמיים?
תשובה:
שלום וברכה,
בזמנינו אין בית דין סמוכים, ולכן אין בכוחם לדון בכל דבר, הגמרא אומרת שהכלל בזה, שכל דבר שאינו שכיח, או שכיח אבל חיובו הוא קנס אין דנים. אבל אם הנזק שכיח וחיובו תשלום ממון ולא קנס, דנים בתי דין בזמנינו.
ואדם שהיכה את האדם ומזיקו נחשב שאינו שכיח, לכן אדם שהכה אדם לא דנים תשלומי נזק צער ושבת. אבל ריפוי ושבת ששכיח דנים ב"ד בזמן הזה.
כתב הקצות שיש חילוק בין קנס שלא דנים לתשלום נזקים שלא דנים, שקנסות של כפל וכדו' אינו חייב עד שיחיבוהו ב"ד, וכיון שלא דנים בב"ד לא מתחייב, ופטור אף בידי שמים. בשונה מתשלומי נזק של אדם שהזיק אדם, שחייב לשלם גם בלי חיוב ב"ד, אלא שב"ד לא גובים, אבל אם אינו משלם נקרא גזלן.
מקורות:
ראה שו"ע סימן א סעיף ב. וקצות שם ס"ק ז. מה נקרא קנס ומה נחשב חיוב ממון, ראה גמ' כתובות מא, א.