לתרומות לחץ כאן

מי שמתרים עבור כולל, ובמשך השנים נתבסס וכיום אינו טורח כלל, האם יכול ליטול שכרו כמקדם

שאלה:

ראש כולל, שלפני כמה שנים בפתיחת הכולל היה מחזר אחר נדיבים להחזקת הכולל והיה נוטל ביושר עשרה אחוז מהתרומות
תמורת עבודתו. במשך השנים התבסס הכולל בס"ד, ורבו הוראות קבע ותרומות המגיעות אליו מאליהן ללא שום טורח ועמל, האם עדיין מותר לו ליטול את אותם אחוזים שהיה גובה עבור טרחתו, או שמא כיון שכיום אינו טורח כלל הדין משתנה.

תשובה:

שלום וברכה,

אם העשרה אחוזים שקיבל בזמן הקמת הכולל היה שכר מועט לפי קושי העבודה, [ומסתבר שהוא שכר מועט ביחס לעבודה] מותר להמשיך לקבל את אותו שכר, למרות שעכשיו הוא שכר גבוה מעבר לרמת קושי העבודה.

ואם בתחילת העבודה העשרה אחוז היה שכר הולם, א"כ עכשיו ג"כ צריך לקבל שכר הולם, ולקבל פחות.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ת חת"ס חו"מ סימן קסא ד"ה והנלע"ד שכתב גבי מלמד תלמידים אין שכר שווה לפעולתו כי בתחילת השנה עבודתו קשה, ובסוף השנה כבר למדו והתחנכו, וקלה עבודתו, ולכן פסק שם שאסור לבעה"ב לבטל את המלמד באמצע השנה, שכנגד תחילת השנה קעבד קשה וקיבל מעט, מקבל גמול שבסוף השנה עובד מעט ומקבל יותר מפעולתו.

וכן מקובל בסוכני ביטוח שעובדים קשה מאוד להסיג מבוטחים לחברת הביטוח, ושכרם עתה הוא מעט מאוד, וגמולם הוא שבהמשך יקבלו אחוזים מבלי לעבוד. וה"ה בשד"ר שאוסף כספים למטרת כולל.

אמנם אם בתחילה קיבל כגמולו, אינו יכול לדרוש כפי השכר בעבר, כיון שעתה הוקל עבודתו.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכאורה אין הנידון דומה לראיה כיון שבמקרה של החתם סופר ישנה התחייבות והסכם המחייב בין ב' הצדדים, ולכן צריכים אנו לאמוד דעתם עד כמה מגיע למלמד ולפי השקעתו, אולם לגבי ראש כולל האוסף כספים רמת השתכרותו נמדדת לפי רצונו ודעתו, ואם יחפוץ כעת לעלות את רמת השתכרותו ל20 אחוזים מי מעכב על ידו, וכי בגלל היותו הגון ביותר עד עתה תיגרע זכותו ?

  2. גם הראש כולל לא יכול להחליט לקבל מילגה מעבר למה שמגיע לו, והשאלה הייתה אם עכשיו העשרה אחוזים הם יותר מכדי טורחו, האם מותר לו לקחת זאת. והתשובה ברורה כמו שכתבנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל