לתרומות לחץ כאן

אין לו דמות הגוף

שאלה:

בס"ד

שלום הרב,

א.מה המקורות מהתנ"ך שלבורא אין דמות הגוף והוא אין סופי?
ב.מה המקורות מספרות חז"ל שלבורא אין דמות הגוף והוא אין סופי?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

יש הרבה במקראות, מה שאני זוכר ברגע זה, הוא הכתוב ישעיהו פרק מ פסוק יח: "ואל מי תדמיון אל ומה דמות תערכו לו", וראה במלבי"ם שם.

אגב לא צריך לזה מקורות, מבחינה פילוסופית זה מובן והגיוני ופשוט.

ערב טוב.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. הרמב"ם בהלכות תשובה פרק ג הלכה ז כתב: "חמשה הן הנקראים מינים וכו' והאומר שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה" ועל זה השיגו הראב"ד: "ולמה קרא לזה מין? וכמה גדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה לפי מה שראו במקראות ויותר ממה שראו בדברי האגדות המשבשות את הדעות", הרי עדות הראב"ד שהיו חכמים גדולים שחשבו שלאלוהים יש גוף

  2. חלילה אין כוונת הראב"ד שיש צד לשיטה כזו, המחלוקת בינהם היא רק [ואני מצטט את לשונו של הגר"ח מבריסק] האם נעבאך אפיקורס הוא גם אפיקורס, כלומר האם אדם שטעה בגלל לשונות הפסוקים וסבר שאלוקים יש לו גוף, זו כמובן טעות חמורה ושיבוש מוחלט, אבל האם הוא נקרא מין ואפיקורס, זו המחלוקת!

  3. 1.אזי גם להסבר הרב מבריסק יוצא שבאמת היו חכמים שסברו שיש ח"ו לקב"ה דמות אלא האם למעשה בגלל שיבוש בהבנתם האם הם בגדר מינים או שמא רק כטעות(כי מצד אחד הם סברו שיש לו דמות אך זה רק בגלל המקראות שלא פירשו אותן כהלכתן וממילא הדיון האם גם הם יחשבו כמינים)…
    2)מה המקור של הרב מבריסק?

  4. אינני יודע מי הם החכמים שדיבר עליהם, אבל ודאי אין שיטה כזו למעשה. זה שהנדון ביניהם הוא האם הם מינים או לא ולא על עצם הענין ברור לכל מי שלומד דבריהם.

  5. בעיני זה מוכרח ופשוט פילוסופית, שכן כל גוף ודמות מחייב הגדרה שהיא גבול, ואם בורא עולם מנוטרל כל גבול ומידה בהכרח הוא מציאות רוחנית מופשטת חסרת דמות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל