לתרומות לחץ כאן

עסק שעומד לפני פשיטת רגל שמחלק סחורה לבעלי חובות

שאלה:

בס"ד
ברצוני לשאול –
בעל חברה שעבדנו כספקים שלו, חייב עתה סכומי עתק לספקים רבים, ועומד בפני פשיטת רגל.
בהיותנו ידידים שלו, הוא מעוניין לפרוע לנו חלק מהחובות (בטרם שהעסק 'יתפוצץ') מסחורה שקיימת אצלו במחסן (סחורה שקיבל מספקים אחרים, תמורת צ'קים מאוחרים שככל הנראה לא יוכלו להיפדות).
שאלתי: האם מותר לנו לקחת את החזר החוב, או שיש כאן דיני קדימה, והאם יש משמעות לכך שההחזר הוא מסחורה של ספקים אחרים, ולכך שהספקים האחרים אינם יודעים עדיין מכל הסיפור.
בתודה גדולה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

אם בשעת הזמנת הסחורה מהספקים כבר ידע שאין לו איך לפרוע, נחשבת הסחורה לגזל בידו, והסחורה הינה של הספקים בעלי הסחורה, ואין זכות גביה לבעלי חובות אחרים.

אם בשעת הזמנת הסחורה לא צפה את הפשיטת רגל, וקיבל את הסחורה בהקפה, נחשבת הסחורה של בעל החנות. והדין בזה, שבעל החנות צריך לפרוע את הסחורה לבעלי הסחורה, ולא לבעלי חובות אחרים. אבל אם בע"ח אחרים קדמו ותפסו אין מוציאים מהם.

על כן הדין בשאלתכם: לבעל החנות אסור לחלק את הסחורה לבעלי חובות אחרים. אבל לכם מותר לקבל ממנו, או לתפוס ממנו סחורה כדי להציל את עצמכם.

בהצלחה ובשורות טובות.

מקורות:

בשו"ע חו"מ סימן קד מבואר: בעל חוב שיש לו נושים רבים, אם יש ללווה קרקעות, כל הקודם בזמן ההלוואה קודם לגבות. ולכן ראובן ששטר זמנו מוקדם קודם וגובה כל חובו, ואם נשאר נותנים לשמעון ואם נשאר ללוי, וכו'.

במטלטלים אין שעבוד ולכן ב"ד מחלקים את הנכסין בשווה.

כשמחלקים את נכסי הלווה לבעלי חובות, ויודעים ב"ד שיש עוד בע"ח, ב"ד מסדרים שיהיה גם להם חלק לגבות, [ש"ך סימן קד]. וכתב בערוך השולחן [שם ס"ח] שגם הלווה מוזהר שלא לתת את כל נכסיו לבעל חוב אחד, אלא יחלק נכסיו לכל בעלי החובות.

כתב הב"ח סימן צו שאם קיימת הסחורה שקיבל הלווה בהקפה, ויש לו עוד בעלי חובות, אין לשאר בעלי חובות חלק בהם, אלא הכל ינתן לבעל הסחורה. [הובא בקצות סימן צט וסימן קד]. דין זה של הב"ח הינו שייך להלכות קדימת בעלי חובות, ולא משום שהסחורה שייכת לבעל הסחורה, ולכן אם קדם בע"ח אחר וגבה – זכה לעצמו.

למלווה אין איסור לתפוס לעצמו ולהפסיד לשאר בעלי חובות – דוקא תופס לבעל חוב במקום שחב לאחרים, נחשב לאיסור. אבל תופס לעצמו במקום שחב לאחרים לא מצאנו איסור.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל