לתרומות לחץ כאן

זכרון דברים על מכירת דירה

שאלה:

ראובן התחייב למכור לשמעון דירה ונחתם ביניהם זכרון-דברים על מכירה שתחול עוד שלשה חדשים. בתוך אותו זמן, ראה שמעון שלא יצליח לקבל משכנתא, לכן החליט למכור את הדירה ללוי וחתמו על כך ג"כ זכרון-דברים. זמן קצר לאחר מכך הצליח שמעון להשיג משכנתא ורוצה לבטל את ההסכם שחתם עם לוי על מכירת הדירה לו.

תשובה:

שלום וברכה,

שאלתך מורכבת מאוד, יש לבדוק את תוקפו של הזכרון דברים הראשון של ראובן עם שמעון ואת הזכרון דברים בין שמעון ללוי. אכתוב לך קצת פרטי דינים:

אם היה נתינת מעות בעת חתימת הזכרון דברים הראשון – בין ראובן לשמעון, נחשב קניין כסף והדירה קנויה לשמעון. אם לא היה נתינת מעות אבל היה זכרון דברים שתקף חוקי – שמות הצדדים, מיקום הדירה, ורצינות למכור ולקנות – יש לדון את חתימת הזכרון דברים כסיטומתא, והדירה של שמעון. אבל אם לא היה זכרון דברים חוקי, אלא התייבות גרידא, לא מועיל הזכרון דברים של שמעון עם לוי, כיון שהדירה אינה של שמעון, ודינו כמוכר דבר שלא בא לעולם שלא חל הקניין.

במקרה שהזכרון דברים בין ראובן לשמעון היווה קניין, יש לבדוק שלב ב' האם הזכרון דברים שבין שמעון ללוי היה עם נתינת מעות, או שנכתב כפי החוק, א"כ נחשב שהעביר את הדירה ללוי, ושוב אין שמען יכול לחזור בו. אם לא היה חוקי וגם לא נמסרו מעות מיד לוי ליד שמעון, נחשב הזכרון דברים כדברים בעלמא, וכיון שהשתנה המצב והצליח להשיג משכנתא, נחשב כתרי תרעי, שלהלכה אפשר להקל לחזור מהדברים שיש שינוי בנסיבות.

אם מופיע פיצויי כספי בזכרון דברים שבין שמעון ללוי, יעשה שמעון את החשבון האם כדאי לו לחזור בו.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל