לתרומות לחץ כאן

אמירת רצה אחרי שאמר ברוך המבדיל

שאלה:

מקרה שהיה.
גברת ביקשה שישמרו לה על הסעודה. בסעודה שלשית והלכה להתפנות בביתה בסוף הרחוב לאחר שכבר כולם סיימו לא רק סעודה שלישית אלא גם תפילת ערבית.
חזרה היא עם טלפון דלוק בידה לברך ברכת המזון ולכאורה כיון שעדין לא בירכה האם נמצאת עדין בתוך סעודה שלישית למרות שזמן שבת עבר מזמן ואולי היא אפילו אמרה המבדיל בין קודש לחול.

תשובה:

שלום וברכה

אני מבין ששאלתך הוא האם אומרים “רצה והחלצינו” לאחר שאמרו ברכת המבדיל. ואם כך, התשובה היא חיובית, אף שאמרה ברוך המבדיל אומרים רצה. רק מי שהתפלל ערבית אינו אומר רצה.

מקורות:

ראה שוע או”ח סי’ קפח סעי’ י’, ובמשנה ברורה ס”ק לב שאם כבר התפללו ערבית שוב אין מזכירים רצה בברכת המזון. אולם בסי’ תצא סק”א כתב בפשיטות כי אם עשו הבדלה עדיין אומרים רצה כי הולכים לאחר תחילת הסעודה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. השאלה העיקרית שלי
    אם היא עברה על חילול שבת כיון שהיא הדליקה את הפון למרות שעדין לא עשתה ברכת המזון
    האם זה נקרא שהיא בתוך סעודה שלישית האם זה נקרא שהיא בתוך שבת האם זה נקרא שהיא הדליקה את הפון בשבת ?

  2. לפי שוע הרב אין הבדל בין ערבית להבדלה ובשניהם הדין שאינו אומר.ואפי'רק אמר ברוך המבדיל ,כותב שם בסי קפח שאינו אומר רצה

  3. עיינתי בסי' רצא' סק"א ולא מצאתי רמז לזה.. אדרבה הוא מסתפק אם אכל חמץ בסעודה ג' של שביעי של פסח אם יוכל לומר יעלה ויבוא
    ולגופו של עניין אם האומר ברוך המבדיל יכול להגיד רצה הספתק בזה המג"א בסוף סימן רסג' והביאו המשנ"ב שם בס"ק סז' ונשאר בצ"ע.

  4. עיינתי בסי' רצא' סק"א ולא מצאתי רמז לזה.. אדרבה הוא מסתפק אם אכל חמץ בסעודה ג' של שביעי של פסח אם יוכל לומר יעלה ויבוא
    ולגופו של עניין אם האומר ברוך המבדיל יכול להגיד רצה הסתפק בזה המג"א בסוף סימן רסג' והביאו המשנ"ב שם בס"ק סז' ונשאר בצ"ע.

  5. אכן התכוונתי לתצא' אך כתוב שם שהוא מסתפק אם לומר יעלה ויבוא לאחר אכילת חמץ והעתקתי לשונו
    "אמנם אם עדיין לא בירך בהמ"ז בודאי אין לו לאכול חמץ דהרי יצטרך לומר יעלה ויבוא משום דאזלינן בתר התחלת הסעודה כדאיתא לעיל בסוף סימן קפ"ח וא"כ יהיה תרתי דסתרי: "
    בנוסף הוא לא מדבר כלל על הבדלה בתוך הסעודה, אדרבה הוא מתחיל עם זה שאין צריך להבדיל כדי לאכול חמץ

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל