אשר יצר ועל נטילת ידים לפנות בוקר

רבני בית ההוראה
ז' שבט ה'תשע"ח

שאלה:

שלום עליכם !
בבוקר אני קם מוקדם (3:00)
אחרי השירותים נוטל ידיים ומברך על נטילה
מיד הולך לבית הכנסת ואז בבית הכנסת מברך אשר יצר ומסמיך אלוהי … ושאר ברכות השחר
יוצא שאת ברכת אשר יצר אני ברכת עד כחצי שעה מזמן השירותים .
האם זה בסדר לכתחילה ?

תשובה:

שלום וברכה

לא מומלץ בכלל, שכן לדעת חלק מהפוסקים זמן הברכה הוא עד חצי שעה ולא יותר וכן דעת הבן איש חי, ראה בכף החיים סי’ ז’ ס”ק ו’ ושו”ת יחווה דעת ח”ד סי’ ה’. אמנם המשנה ברורה בסי’ ז נקט שעד שאינו נזקק להתפנות שנית יכול לברך, אבל אין להכנס לספק ברכות. כמו כן לכתחילה יש להסמיך את הברכה למעשה המחייב, ראה משנה ברורה בסי’ קסה.

דבר נוסף שיש כאן בעיה, כיון שאתה מדבר על שעה מוקדמת מאוד, סביר שתזדקק לשירותים שוב לפני תפילת שחרית, ואז יוצא שאת ברכת על נטילת ידים שבירכת בבוקר היתה לבטלה, כיון שעיקרה נתקן על הנקיות לתפילה. לכן הורה הביאור הלכה בתחילת סי’ ד, במצב כזה ליטול לפנות בוקר בלי ברכת על נטילת ידים, ולפני התפילה ללכת שוב לשירותים ואז ליטול בברכה. נמצא שאשר יצר תברך לפנות בוקר, ואילו על נטילת ידים תברך לפני התפילה.

בהצלחה רבה

5 תגובות

    טל:

    תודה רבה !
    להסרת הספק :
    בקימה –
    שירותים
    נטילה בלי ברכה
    אשר יצר ולהסמיך ברכות השחר

    בית כנסת …

    אח״כ בעלות השחר –
    שירותים
    נטילה עם ברכה
    תפילה …
    ?

    טל:

    דרך אגב שכחתי לציין שהשאלה לפי ספרדי

    רבני בית ההוראה:

    כן. בשינוי קטן: גם שאר ברכות השחר אפשר להסמיך לתפילה, למעט אשר יצר וברכות התורה [אם את לומדת או קוראת תהילים וכדו’ צריך קודם ברכות התורה].

    טל:

    השאלה לגבר ספרדי …
    אז רק אשר יצר וברכות התורה .
    תיקון חצות לומד עד עלות השחר –
    ואחכ נטילה עם ברכה וברכות השחר ותפילה ?

    רבני בית ההוראה:

    כן. רק הסברתי שלפני הנטילה ההיא כדאי ללכת לשירותים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *