לתרומות לחץ כאן

לא בדקה ביום הוסת, האם לחשוש שקבעה וסת

שאלה:

אשה שראתה בהפלגה של 27 ימים

1 בהפלגה ראשונה היה מלילה ליום ואחכ מיום ליום פעמיים עד כאן לכאורה אין ווסת קבוע כיוון שההפלגה הראשונה היתה 27 וחצי כי יש עוד עונה

2 חודש אחר כך שכחה לבדוק ב 27 וביום 28 הגיע המחזור.

3 אחרי זה בחודשים הבאים לא ראתה ב 27 רק באיזור 29/30

השאלה האם נחשבת כבעלת ווסת קבוע ל 27 . שגם אם יעקר יחזור בפעם אחת שתראה.

דהיינו שמכיוון שבפעם הג' לא ראתה ביום ה 27 אך בעצם יתכן שאם היתה בודקת היתה מוצאת שהרי ב 28 זה הגיע

תשובה:

שלום וברכה

בודאי לא קבעה כאן וסת, שהרי אז עדיין לא היתה לה וסת קבועה, והכלל בוסת שאינו קבוע שאם עבר יום הוסת ולא בדקה היא מותרת לבעלה, כלומר יש הנחה כביכול ודאית שכיון שלא הרגישה ביציאת דם בודאי לא ראתה. כמו כן בלאו הכי להלכה וסתות דרבנן, וספק וסת לקולא.

יום טוב.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אין זה ברור כלל שלא קבעה וסת בתחילה, שהרי היה לה בהתחלה 2 ראיות הראשונה בלילה והשניה ביום ואחר כך עוד 2 ראיות עם הפלגת 27 מיום ליום, ובזה אנו פוסקים שכיון וסך הכל יש 4 ראיות שהשלשה האחרונים היו באותו עונה קבעה וסת.
    שהרי יסוד קביעות הוסת הוא ב3 פעמים אלא שבוסת הפלגה צריך 4 כי צריך 3 הפלגות, ועל כן כאן יש ס"ה 3הפלגות של 27 ולא איכפת לי מהראיה הראשונה שהיה בלילה כי היא באה רק כנקודת המוצא.
    ואמנם נחלקו בזה הפוסקים אם נקודת המוצא צריכה להיות באותו עונה, אבל למעשה נוקטים לעיקר שאין צריך.
    ורק השאלה היא אם כעת ס"ה יש גם 3 עקירות כי אחר כך היה ב28 ו29 או 30 וזה יש לדון שכיון שלא בדקה לא היה כאן בירור על הטהרה וממילא לא נעקר הוסת

  2. אכן בחזון איש סי' מה ס"ק סב נוקט כדבריך, אף שבס"ק עב שם הביא מדברי החולקים, ובבדי השלחן כתב שכן יש לנהוג למעשה, וממילא כיון שלא בדקה אחר שנקבע, הוא אינו נעקר בלי בדיקה. יישר כח.

  3. לא הבנתי את תגובת אליהו

    שכתב שיש כאן 3 באותו עונה
    הכותב דיבר על סך פעמיים באותו עונה

    כי בהפלגה אנו מחשבים עונות וכל יום הוא 2 עונות דהיינו 27 יום הם 54 עונות

    וכאן שראתה בלילה והבא היה אחר 27 יום ביום.
    הרי שהפלגה ראשונה היתה 55 עונות
    ושתי ההפלגות הבאות היו 54 עונות
    עד כאן לא נקבע כלום

    ואחר כך שהגיע 27 ולא הרגישה אין לחשוש ובפרט שספיקא לקולא

  4. הסיפור הוא שלא היו כלל 3 פעמים
    שהרי הפלגה בנוי 3 הפלגות שנובעות מ 4 פעמים

    דהיינו כדי שפעם ראשונה תפליג 27 ימים צריך שראשונה ושניה יהיו באותה עונה אחרת זה 27.5 יום שהם 55 עונות

    וברגע שהפלגה ראשונה היתה 55 עונות והשניה 54 עונות ושלישית 54 עונות

    לא קבעה כלום
    ובפעם החמישית לא בדקה אז שוב לא נקבע כלום

  5. זה החידוש של החזון איש הנ"ל, שההפלגה הראשונה כיון שמספר הימים שווה לא צריכה להיות באותה עונה, אפילו שעל ידי כך יש עונה אחת יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל