לתרומות לחץ כאן

זכויות יוצרים על חוברת אקורדים שנקנתה ,האם יש חשש לגזל שנעשה על ידי יוצר החוברת?

שאלה:

שלום כבוד הרב,
שאלה על זכויות יוצרים וגזל:
קניתי בחנות ספרים ספרון עם אקורדים לגיטרה ומילים של שירים שיש בו כל מיני שירים של אמנים דתיים בעיקר כלומר האקורדים והמילים של השירים. ראיתי שיש שמה גם אמנים עכשווים וגם יותר ישנים כמו הרב קרליבך וגם שירים עממים יותר כמו "בר יוחאי" .
לא ריאתי שכתוב על הספרון שיש זכויות יוצרים . שלחתי הודעה למי שהבנתי שאחראי בין היתר על הספרון לברר האם יש בו שמירת זכויות וכו' מבחינת גזל. כי יש שמה ממש אקורדים לשירים של זמרים עכשווין גם.
בינתיים לא ענו לי.
האם זה בסדר לנגן שירים מתוך הספרון?
במידה ובלי תשובה מהכותב עלולה להיות בעיה, והכותב (שאני מניחה לפי האופי של שאולי הוא אדם דתי, למרות שאי אפשר לדעת במאה אחוז ככה) אז אם הכותב יגיד שיש שמירה זה בסדר? ועד שהוא אומר יש בעיה לנגן ולשיר מתוך הספרון?
חשוב לי לציין שהספרון נקנה בחנות גדולה יחסית של ספרים שנראה לי שזה אולי אפילו רשת ספרים, כלומר זה לא איזה דוכן קטן או משהו ממש לא.
אך לא ראיתי שעל הספרון לא היה רשום שיש זכויות יוצרים ולא ראיתי אזכור בחוברת משהו על כך.

תשובה:

שלום וברכה,

יש לי חסרון בהבנת השאלה, גם אם כתוב כל הזכויות שמורות, מותר לקונה לנגן לפי האקורדים שמצוינים שם, לשם כך רכשת את החוברת להשתמש בה. שמירת זכויות אוסרת להדפיס את החוברת.

לגבי עצם השאלה, אם לא מופיע שמירת זכויות יוצרים, אין איסור להדפיס ולצלם, ואם לא כתב לאסור נחשב שהתיר בעל הזכויות.

על שירים מפורסמים לא שייך זכויות יוצרים כיון שאין זה יצירה בלעדית. אקורדים של נגנים שהציאו את השירים, במידה ושמר את הזכויות חל איסור זכויות יוצרים, ובלבד שמופיע על גבי הספר.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל