לתרומות לחץ כאן

בישול בשבת בכלי ראשון דבר שהתבשל בכלי שלישי

שאלה:

לאחר הכנת הבורגול בשבת ע"י שרייה במים קרים או בכלי שלישי שהיס"ב לפוסקים המתירים. האם יהיה מותר לחמם אותו על הפלאטה ושיגיע לחום שהיד סולדת בו ואין בדבר משום בישול כיוון שהוא כבר ראוי לאכילה או כיוון שלא נתבשל ע"י האש או תולדות האש יהיה אסור לחממו לחום שהיס"ב? האם אפשר להשוות זאת לבישול על הפלאטה לאחר בישול במיקרוגל או שלגבי בורגול הדבר יותר חמור? בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

תשובה:

שלום וברכה

בודאי יש בכך איסור בישול, שהרי אתה לכאורה בשאלה זו סותר את עצמך מיניה וביה… כל ההיתר לעשות זאת בצונן הוא משום שבכך הבורגול אינו מתבשל, אלא רק מתרכך, אם כן ודאי עכשיו שאתה מניח אותו על האש הוא ודאי מתבשל על האש, וזה איסור גמור מדאורייתא. ואגב גם לאחר בישול במיקרוגל יש שדייקו מהפרי מגדים בתחילת סי' שיח שיש בכך איסור בישול, דברי הפרי מגדים שם אמורים לגבי דבר שהתבשל בתולדות חמה שאסור לבשלו שוב בתולדות האור, משום שיש שוני בתוצאה בין חמה לאור. ראה חוט שני סי’ כט מדברי הגר"נ קרליץ. יתר על כן ראה בביאור הלכה סי' שיח סעי' ד מפרי מגדים שמים רותחים שהורקו לכלי אחר אסור להחזירם לכלי ראשון משום איסור בישול [אף שהם חמים ולא נסתלק לגמרי הבישול הראשון].

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה מהפמ"ג במשבצות אות ו משמע שהדבר מותר. ולאחר בישול בחמה מותר לבשל על האש. ומובא בשם הרב קרליץ שליט"א להחמיר בבישול ע"ג האש לאחר בישול במיקרוגל משום שדינו כבישול בחמה. והרב וואזנר זצ"ל אומר גם לפמ"ג הדבר אסור כיוון שבישול במיקרוגל אינו פועל כבישול רגיל.
    אבל לדינא בענין הבורגול נראה שלדעת הרב קרליץ והרב וואזנר יהיה אסור. השאלה מה יהיה הדין לפמ"ג (ללא הבנת הרב וואזנר זצ"ל) ? האם בישול בחמה יותר טוב מבישול על ידי שרייה? בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.

  2. בישול בחמה ודאי יעיל יותר מכלי שלישי, בישול בחמה פועל כמו כלי ראשון אלא שלא היה במשכן, כלי שלישי פשוט אינו מבשל, ואתה לוקח דבר לא מבושל ומניח על הפלטה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל