לתרומות לחץ כאן

שקר כדי למנוע בושה / ספק אם כיון בקריאת שמע

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
שמעתי שאומרים שיש דרגות בצדקה ,ואם עושים עם משהו צדקה יותר עדיף שלא ידע ממי מקבל צדקה מאשר שידע ויתבייש ממנו,האם יהיה מותר לשקר לאדם שמקבל מעשר כדי שלא יתבייש מהנותן?
ובמקרה שאדם בספק אם כיוון בקריאת שמע של ערבית כראוי ורוצה לאכול לחם יהיה מותר לו לאכול לחם ואחר כך לכוון בקריאת שמע שעל המיטה או שמדובר בספק מהתורה שחייב לקרוא
כי אח שלי אמר לי שיש רב שאמר לו שבמקרה של ספק כזה לא חחייב לחזור

תשובה:

שלום וברכה

מסתבר שמותר לשקר באופן זה, כפי שמותר לעשות כך כדי למנוע מחלוקת או לצניעות. אין ענין לצער בן אדם כדי לומר לו את האמת בפרצוף..

אם אכן יש סיבה אמיתית לחשוב שלא כיון את הביאור הפשוט של פסוק ראשון של קריאת שמע יש לחזור ולקרוא פרשה ראשונה, ואין לאכול קודם כי לא יצא ידי חובת המצוה. אבל אם זה סתם "לחץ".. אין להחמיר עד כדי כך ומותר לאכול. כמו כן אם כיון באופן בסיסי רק היה רוצה לכוין יותר, מותר לאכול.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל