לתרומות לחץ כאן

כל אדם נכווה מחופתו של חבירו

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
בספר מסילת ישרים כתוב באחד מן הפרקים שקשורים לזהירות נראלי שכתוב בגמרא שכל אדם נכווה מחופתו של חבירו
ושמעתי בשיעור של הרב יוסף מזרחי שלדוגמא אם יש שתי אברכים,אחד לומד 8 שעות והשני לומד 8 שעות וחמש דקות יותר מחבירו כל יום,המצב של זה שלומד 5 דקות כל יום יותר מחבירו יהיה בהרבה יותר טוב מהאחד שלומד פחות,ומי שהרבה מעשים טובים יותר מחבירו בעולם האמת הוא יהיה הגבוה ומי שמיעט במעשים הוא יהיה השפל יותר.
בעיקרון זה כתוב ככה בפרק הרביעי [אני מעתיק בעיקר מה שקשור]
"מלמד שכל אחד נכווה מחופתו של חברו".
כי אין זה מטעם הקנאה, אשר תיפול רק בחסרי הדעת, כמו שאכתוב עוד בסייעתא דשמיא, אלא מפני ראותו עצמו חסר מן השלמות מַדְרֵגָה שהיה יכול להשיגה כמו שהשיגה חברו. והנה על פי ההתבוננות הזה וודאי שלא ימנע השלם בדעתו להיות זהיר במעשיו.
:מעתה, אם כך קשה עליהם להיות שפלים מזולתם במעלות המדומות והכוזבות, שאין השפלות בם אלא לפנים ולא ההנשא אלא שווא ושקר, איך יוכלו לסבול שיראו עצמם שפלים יותר מאותם האנשים עצמם אשר הם עתה שפלים מהם, וזה במקום המעלה האמיתית והיקר הנצחי?! שאף על פי שעכשיו אין מכירין אותו ואת ערכו על כן לא יחושו אליו, אבל בזמנו וודאי שיכירוהו לאמיתו לצערם ולבושתם, וודאי שלא יהיה להם זה אלא צער גדול ונצחי.

בעיקרון השאלה היא מה יהיה הדין של אדם שהיה עובד למחייתו ולומד במשך שעה אחת בכל יום וזה מה שהיה ביכולתו לעשות , והבנתי שאומרים שאדם שמשתמש בכל רגע אפשרי שביכולתו ללמוד כדי ללמוד נחשב לו כאילו כל היום היה לומד,לעומת אדם שלומד 8 שעות שביכולתו ללמוד וזה מה שהיה ביכולתו,ושניהם ממצאים את יכולתם ללמוד כפי זמנם האם מצבם יהיה שווה?

תשובה:

שלום וברכה

ההסתכלות היא שונה לגמרי. אינני מכיר קביעה שמי שלמד בכל רגע אפשרי כאילו למד כל היום, וזה גם לא נמדד כך בכלל. אדם צריך לעבוד את בוראו כעבד ממש, עבד עושה בכל רגע את רצון ה'. אדם שלמד לפי כוחו כל זמן שהוא יכול, היה עבד מושלם, אדם שלמד אותן שעות אבל היה יכול יותר [ושוב זה לא רק נושא של זמן אלא גם של כוחות נפש, גם אדם שיש לו זמן לא תמיד יש לו יכולות נפשיות ללמוד 20 שעות ביממה וזה לא נדרש ממנו], לא היה עבד מושלם ומצבו הרוחני שונה. כל אחד נמדד לפי יכולותיו וכוחותיו והעקרון הוא אחד, לעשות בכל רגע את רצון ה', זה יכול להיות בזמן הלימוד, בזמן העבודה שתהיה כהלכה, בהליכה ברחוב ובשעת האכילה.

בהצלחה לכולנו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל