שאלה:
בסד
שלום הרב!
האם מותר לשים שעון שבת לפלאטה ולהניח סיר עם מים על מנת שיהיה מים חמים ואם אסור מה ההבדל בין זה לבין מרק או תבשיל אחר שאני שם לו שעון שבת?
תשובה:
שלום רב
כאשר אתה מניח את המים בשבת עצמה כאשר הפלטה כבויה, בענין זה נחלקו הדעות, דעת הגר”ע יוסף שכיון שהתבשיל היה מבושל לפני שבת ויש סוברים שאין בישול אחר בישול בלח שהצטנן, מותר לעשות זאת בגרמא על ידי הנחה על פלטה כבויה שתדלק בהמשך השבת על ידי שעון. אולם הגרש”ז אויערבך הובא בשמירת שבת כהלכתה פרק א סעיף לב אסר זאת, וראה עוד כאן שיש שאסרו זאת אפילו משום איסור חזרה, וכל שכן שיש לחשוש בזה לדבריהם לאיסור בישול, לכן כדאי מאוד להחמיר בענין זה.
בנוגע למים ממש ולא מרק, נראה שיש להחמיר יותר גם לשיטת הגר”ע יוסף, שכן יש שסוברים שמים שהתחממו והתקררו לכל הדעות הסתלק בישולם הראשון ודינם כמים שאינם מבושלים, כיון שלא נעשה בהן שום דבר. ראה אגלי טל מלאכת אופה אות י ס”ק י”ב – ט”ז.
לכן במקרה הזה נראה שלכל הדעות יש להחמיר.
בהצלחה
לא מובן מדוע הרב מזכיר כאן איסור שהייה במניח לפני שבת.
לא הבנתי, הרי תמיד איסור שהייה זה כשמניח לפני שבת על כירה שאינה גרופה וקטומה.
השאר תגובה