לתרומות לחץ כאן

עונת אור זרוע וכרתי ופלתי – ספרדים

שאלה:

לכבוד הרב שלום אישתי נוהגת בזמן הפרישות לפרוש עונה קודם ועונה אחרי נניח אם העונה בלילה היא פורשת יום קודם ויום אחרי לי זה מאוד קשה אבל היא לא מוכנה לקבל את זה.ועוד דבר אישתי נוהגת לקום להתפלל בנץ לי זה לא עושה טוב .ב"ה הכל בסדר אבל קשה לי עים זה תבורך

תשובה:

שלום וברכה

בנוגע לעונות, לפרוש עונה לפני זה מנהג נכון, בעיקר לבני אשכנז, כך הוראת האור זרוע ונתקבלה הוראתו ברוב קהילות אשכנז, ספרדים יש מהם שלא קיבלו עליהם הוראה זו, אבל זה מנהג טוב, וכן הורה בהן איש חי. לפרוש עונה אחרי אין צורך, מלבד בעונה בינונית, שאז אין ענין לפרוש תמיד עונה אחרי, אלא הנושא יותר הוא בכל המעת לעת, כלומר, אם העונה היא ביום, פורשים גם בלילה שלפניו, ואם העונה היא בלילה פורשים ביום שלאחריו, כך הורה בעל הכרתי ופלתי, אבל רק האשכנזים קיבלו זאת.

בנוגע לתפילתה בהנץ החמה לא הבנתי מה זה מפריע לך, אדרבה, תשמח שיש לך אשה צדיקה ומי יתן ויתקבלו תפילותיה לטובה ולברכה!

מקורות:

לדעת הגר”ע יוסף זצ”ל בטהרת הבית סי’ ב, ספרדים לא חוששים לא לכרתי ופלתי ולא לחוות דעת [יום 31] ואף לא לעונת אור זרוע, באף אחת מהווסתות. גם בספר אפיקי מים של הרב משה פנירי עמ’ רנז מסכם שהספרדים לא נהגו לחשוש לכרתי ופלתי, ומשום שהשו”ע נקט בפשיטות לא כך והאחרונים חלקו על חומרתו.

אמנם לגבי עונת אור זרוע, ראה בן איש חי פ’ צו סעי’ א שחשש לדבריו, ובפרט בזמנינו שהדורות חלושים והוסתות אינן חשקות כמו בימי קדם, וכן הובא בס’ ברית כהונה יו”ד נ יח ממנהג ג’רבא. הגרב”צ אבא שאול חילק בענין זה בין וסת קבוע שאז יש לחשוש יותר לוסת שאינו קבוע שבזה יש להקל. לחוששים לכך אין חילוק בין סוגי הוסתות [ואדרבה מדברי הגרב”צ הנ”ל מבואר שבעונה בינונית לא חשש].

בסיכום הדברים, לעונת אור זרוע ראוי לחשוש לכרתי ופלתי אין צורך לבני ספרד.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לגבי מה שנכתב כאן בדעת הגרב"צ אבא שאול, בספר טללי טוהר מצטט את דעתו באופן קצת שונה: שבעיקרון ראוי לכל ירא שמים להחמיר את עונת אור זרוע, אבל במקרה שנפגשים החומרא של הכרתי יחד עם חומרת האו"ז ראוי יותר לנהוג את האו"ז ואף מי שבשאר הוסתות לא נהג. והמקרה הוא כשעונה בינונית היא עונת יום, שאז צריך לפרוש בלילה שקדם לו גם משום האו"ז וגם משום הכרתי. [בשונה אם העונה בינונית יצאה בלילה, שאז משום האו"ז צריך לפרוש ביום שקדם לו, ולפי הכרתי ביום שאחריו].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל