לתרומות לחץ כאן

המתנה שלוש שעות בין בשר וחלב

שאלה:

לכבוד הרב שלום וברכה!
ראיתי פסק שהוא חידוש גדול. השואל היה מבן עדות אשכנז ומשפחתו הייתה מה שמכונה בימינו דתי לייט. הוא התחזק ואמו התנגדה לכך שהוא מקפיד על הלכות מסוימות. הוא סיפר לרב שהוא כל חייו שמר שלוש שעות כי כך נהגו בביתו אך עכשיו הואנגילה שאצל הסבי והסבתות שומרים 6 שעות וסתם בביתו החליטו לעבור לשלוש. והוא שאל האם מחויב לעבור לשלוש. הרב ענה לו שמאחר עקרונית פסק הרמא כדעת התוספות ועל כן זה תלוי במנהג המקום ולכן בהולנד שמרו שעה בגרמניה שלוש וכו ועל כן מאחר שבביתו הוא נולד למציאות של שלוש שעות זה נחשב מנהגו והוא יכול להמשיך בכך. בפרט כשאמו מתנגדת בתוקף לכך שישנה מהמנהג.
האם הרב מסכים עם פסק הדין?

תשובה:

שלום וברכה

אינני מסכים לפסק הזה משתי סיבות: 1. כדבריך, מנהגי אבות זה לא האב האישי שלך, זה מנהגי הקהילה שאליה אתה משתייך, וכיון שבמשך הדורות נהגו כל בני משפחתו להמתין 6 שעות, כך יש לו לעשות. גם אם אביו היה חילוני לגמרי מנהגי האבות היו מחייבים אותו. אם היה היום משתייך לקהילה כזו שממתינה 3 שעות [לא מצוי כל כך היום קהילות מגובשות עם מנהגים מגובשים, רק אולי בעדת החסידים] הוא רשאי לשנות מנהגו כדין ההולך ממקום למקום המבואר בפרק רביעי של פסחים.

2. ספציפית על מנהג זה כתב הש"ך שכל מי שיש בו ריח תורה [!] ישנה מנהגו וימתין 6 שעות. כלומר זה לא משהו סתמי כמו הרבה מנהגים אחרים, אלא זה מנהג שהפוסקים תמהו עליו ודחו אותו.

מלבד זאת, אם מדובר במשהו שמשנה סדרי בראשית ומפריע מאוד בבית אני מבין את ההתנגדות, מה אכפת לאמא שהוא ממתין? זה נשמע יותר התרסה נגד כל דרכו החדשה, ואדרבה עליו לעמוד איתן בעבודת ה', לכבד את ההורים ולנהוג בנעימות אבל לא לוותר על דרכו הטובה.

יום נעים ומוצלח!

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. לכבוד הרב שלום.
    מאותם סיבות גם אני תמהתי כששמעתי את הפסק.זה גרם לי לחשוב על עוד שאלה. האם כשאדם שואל רב שאלה והוא פוסק לו פסק מחודש כנ"ל האם מאחר שהוא בעצמו שאל רב מוסמך הןא יכול לסמוך עליו? או שאסור לו ? הרי כך הקב ששאל פסק לו וזה רב מוסמך

  2. בענין זה ידועים דבריו הענינינים של ספר החינוך במצות לא תסור מכל אשר יגידו לך ימין ושמאל. ההבנה הפשוטה בענין זה היא שגם אם נראה לך משהו לא נכון, בטל דעתך, אתה הוא הטועה. ס' החינוך כותב, שכוונת הדברים היא שאף שיתכן שהרב יטעה במשהו, הסבירות שהרב טועה היא פחותה לאין ערוך מזו שסתם אדם יטעה [כמובן ברב גדול], ולכן עדיף לסמוך על הרב גם אם לפעמים יהיו טעויות, שבכך תטעה הרבה פחות מאשר אם תחליט לברר ולהחליט כל דבר בעצמך. בכל מקרה כשיש הוראה שנשמעת מחודשת או חריגה תמיד אפשר לשאול לדעות נוספות. יתכן אגב שיש לו על מה לסמוך, הוא לא סיפר לנו את נימוקיו…

  3. לא. אם הוא יודע שהפסק אינו נכון ודאי אין לסמוך, ובכל מקרה של חשש כדאי לברר. רק אמרתי, שכאשר אדם לא יודע, אין לו לומר לעצמו אסור לי לסמוך על רבנים ועלי לברר בעצמי, כי הוא יטעה הרבה יותר מאותו רב.

  4. רק רציתי להעיר שדיברתי עם הרב הנ"ל והוא אמר לי שבנושא זה התייעץ זה התייעץ עם הגר"א שפירא זצ"ל ויבדל"ט הגר"י אריאל שלי"טא רב העיר רמת גן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל