לתרומות לחץ כאן

האם בגניבת עיתון נפטר בהשבתו אחר כמה ימים

שאלה:

בס"ד
שלום
רציתי לדעת האם מי שגונב עיתון של היום ומחזירו לאחר יומיים יוצא ידי חובה השבת הגזילה, מדין הרי שלך מונח לפניך או לא כיון שדרך העולם להחשיב העיתון כישן

תשובה:

שלום וברכה,

לדעת הפרי מגדים ועוד פוסקים, אינו יכול להחזיר את העיתון ולהפטר, וצריך לשלם לו את המחיר של העיתון שלקח. ולדעת הפתחי תשובה תלוי במחלוקת ראשונים – לדעת הרמב"ם והמחבר חייב לשלם. ולדעת הרא"ש והרמ"א יכול להפטר בטענת הש"ל אם מחזיר את הכרטיס בעצמו. ונמצא שרוב מנין ורוב בנין הסוברים שצריך לשלם ואינו נפטר בהשבה, לכן צריך לשלם. ואין יכול להפטר בטענת קי"ל כיון שחובת השבה הוא ספק איסור ולא ספק ממון.

עוד י"ל אם העיתון לא נמצא כולו בתיבה אלא רק חצי, נמצא שלא זכה המנוי בכל העיתון אלא בחציו, והאיסור לקחת את העיתון הוא איסור מזיק, ולא שייך לומר הרי שלך לפניך, כיון שעדיין לא זכה בכל העיתון.

בהצלחה.

 

מקורות:

כתב השו"ע סימן שס"ג סעיף א גזל חמץ ועבר עליו הפסח, יכול לומר הרי שלך לפניך. ובפת"ש שם ס"ק א הביא פוסקים שאם גזל אתרוג לפני החג לא יכול לפטור את עצמו אחר החג בטענה של הרי שלך לפניך. ושונה מחמץ שעבר עליו הפסח שלא ניכר הנזק – שלא רואים שעבר עליו הפסח. לא כן באתרוג שניכר ההפסד, כיון שעבר עליו החג אין לו שוויות.

אמנם הפת"ש עצמו חולק וסובר שדין אתרוג תלוי במחלוקת הרמב"ם והרא"ש בדין גזל מטבע ונפסל בכל העולם, שלדעת הרמב"ם אינו יכול לומר הש"ל, וחייב לשלם. ולדעת הרא"ש יכול לומר הש"ל, [כמבואר בגמרא שלא השתנה גוף החפץ]. וה"נ אתרוג שניכר ההפסד לרמב"ם חייב ולרא"ש פטור. המחבר פסק כרמב"ם והרמ"א והש"ך פסקו ברא"ש.

ולגבי זכיה של בעל העיתון, אם כל העיתון בתיבה קנה המנוי את העיתון בקנייין חצר. ואם חלק בולט מתיבת הדואר, וחלק הבולט אינו מול הפתח של תיבה, סובר הנתיבות סימן קצח ס"ק ג שאם מחזיק בידו חפץ אם החפץ מידו ומעלה זכה, אבל אם תופס בידו ויוצא מהצדדים לא זכה בקניין יד מה שיוצא לצדדים, ולכן כאן ג"כ אינו זוכה בחצי שבולט לצידי התיבה. והאיסור לקחת לו את העיתון הוא איסור מזיק, כיון שהוא מיועד אליו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל