לתרומות לחץ כאן

להעיר אדם ישן לקריאת שמע

שאלה:

שלום! ראיתי בשו"ע בסי' סג סעיף ה' שאם היה ישן מצערים אותו ומעירים אותו עד שיקרא פסוק ראשון והוא ער ממש (ולא כתוב שהרמ"א או המשנ"ב חולקים על דין זה). מאידך ראיתי בהליכות שלמה בשם הגרשז"א שהישן בשעת ק"ש נחשב אנוס ופטור מן המצוות, אך טוב להעיר אותו כדי לזכותו בק"ש.
א) איך זה מסתדר?
ב) אם באמת הלכה כהליכות שלמה, האם כאשר יש לי חבר דתי מתקשה בקימה לתפילה כך שאם אעיר אותו ייתכן שלא יקום- כדאי שלא להעיר אותו כיוון שאם אעיר אותו ולא יקום לא ייחשב פושע? ומה הדין כאשר כמעט בטוח שלא יקום? תודה.

תשובה:

שלום וברכה

ראשית יש כאן שני נדונים שונים: הציטוט שהבאת מהשו"ע אינו מדבר על גדרי אונס, מדובר באדם שאינו אנוס, נניח אדם מתנמנם שהוא מודע למעשיו, הנושא שם הוא ענין כוונה באמירת קריאת שמע, ובזה עשו חילוק בין פסוק ראשון שהכוונה בו מעכבת ולכן מיש קורא מתוך נמנום אינו יוצא ידי חובה, לשאר הפרשיות שאפילו קרא מתוך נימנום אם אמר את כל המילים יצא.

בנוגע לדברי הגרש"ז ודאי מדובר באדם שבאופן אקראי מחמת עייפותו הרבה לא התעורר בזמן ולכן הוא אנוס, אדם שכך מנהל את חייו, ובשאט נפש הוא רגיל לישון מכאן ועד להודעה חדשה, הוא פושע גמור ואין לזה כל קשר עם אונס. אם זה אינו פשיעה, איני יודע פשיעה מה היא…

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ראיתי בתשובות והנהגות לר משה שטרנבוך חלק ב סימן נ' שמשמע בסוף דבריו שמצד גזל שינה לא יעיר אותו , ולגבי לייצר לו שכשילך לישון בלילה הבא אח"כ ,יגרום לו שילך לישון יותר מוקדם וכך בפעם הבאה יתעורר בזמן,ואמנם כתב את זה בסוגריים ,ואולי לא כ"כ ברירה ליה , ,ובאמת קשה הדבר מתי צריך להעיר , והאם כשיש בחור ישיבה גדולה בביהז"מ האבא או האמא שנמצאים בבית מחויבים להעיר ,וכן כשיש חתנים האם מחויבים להעיר אותם , או לומר לנשותיהם להעיר אותם , ומה תפקיד החם – והחמות בעניין כשנקרה לעיניהם מקרה זה שהזוג הצעיר נמצאים בביתם?
    ולכאורה הרי יש כאן היום בעיית שלום בית ,[מה האשוור מתערב ? אבל יש כאן מאידך בעיית של במקום חילול ה' אין חולקים כבוד לחתן …או מאידך אין כאן לא זה ולא זה אלא – שאין יכול להוכיח ולכן אסור להוכיח , אבל מאידך החיוב הוא שיש כאן הרי מציאות על המוכיח ,שמצידו צריך להעיר שרואה אדם שעובר בשאט נפש על ההלכה ,ולפי הדבר כאן שזהו ממש פשיעה , וא"כ הוא מחויב להעירו לפחות לגרום לו לכך , אבל מצד זה יש כאן מקור שעלול לגרום לבעיית 'שלום בית' [ מה מתערב האשוור/השויגר?] .בברכת התורה ,

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל