שאלה:
בוקר טוב כבוד הרב
יש לי די אהבה ללימוד של תנ"ך, זה מרגש אותי בצורה גדולה לפעמים.
רק מה, אני דקדקן ברמות שעלולות להוציא אותי מדעתי וגורמות לי להתקדם לאט.
יש לי אומנם ביאור מצוין לתנ"ך, אך זה מופיע בתוך הפסוקים ממש (אומנם יש בצד ימין את הפסוקים בלי הביאור, אך צד שני מבואר בפנים) ועקב הרצון שלי להבין מה התורה אמרה עם רש"י ולהתקדם, ולזכור את הפסוקים עצמם בניסוחם עד כמה שאני יכול, אז אני קורא את הביאור ואז חוזר לפסוקים, או קורא את הפסוקים ואז את הביאור, ואז לפעמים מסתפק האם זכרתי נכון מה שהיה בביאור, והאם הבנתי נכון, ואולי יש בהערות עוד משהו חשוב שכדאי לקרוא בשביל להבין, ואז חוזר הלוך ושוב ודעתי נטרפת מהעמידה במקום הזו ומהחזרה הזו.
נראה לך שעדיף לי פשוט לקרוא תנ"ך רק עם רש"י? או לפחות עם רש"י רק פלוס הסוג של סיכום או מה שזה אמור להיות, שיש להם לפני תחילת כל פסוק (למרות שאני לא יודע אם הוא מקיף במאה אחוז את כל הפרטים בפסוק). והאם אפשר לסמוך על ההבנה שלי את הפסוקים בעקבות הלימוד בצורה הזו שתיארתי? למרות שבאמת אולי אטעה פה ושם?
תודה רבה כבוד הרב
תשובה:
בודאי יש ללמוד בדרך שהצעת ולא בצורה אובססיבית כמו שאתה נוהג. הלימוד צריך להיות יעיל פורה ומעניין.
בהצלחה רבה ושבת שלום.
כבוד הרב, זה כותב ההודעה
אני יכול ללמוד איך שאני רוצה? כי אני כבר מרגיש יותר טוב בדרך לימוד שאני לומד עכשיו, שהיא דומה למה שעשיתי בעבר שנטרפה דעתי מזה, אולי אפילו אותו דבר כמו פעם שעברה, אולי לא תמיד, לא זוכר בודאוות. בכל אופן, אני מרגיש די טוב עם דרך הלימוד הזו עכשיו.
אינני יודע על מה אתה מדבר אבל תלמד מה שעושה לך טוב ובלבד שאלו ספרים של יהודים יראי שמים.
השאר תגובה