לתרומות לחץ כאן

אמן על תפילין של ראש

שאלה:

בס"ד
היכן כתוב האם צריך או לא צריך לענות אמן על ברכה של תפילין של ראש (על מצות תפילין), והאם צריך לומר אותה בשקט ?

תשובה:

שלום וברכה,

לא הבנתי את שאלתך. אדם אינו עונה אמן על ברכת עצמו אף פעם,  למעט ברכת בונה ברחמיו בשמונה עשרה ויש אומרים גם בשים שלום, חכמים אמרו העונה אמן אחר ברכת עצמו הרי זה בור. ואם כוונתך לברכת חברך  מדוע שלא לומר אמן? מה זה שונה מכל ברכה אחרת שאתה שומע?

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה לכבוד הרב שליט"א על התשובה,
    סליחה, כנראה לא שאלתי מספיק ברור, אבהיר את השאלה שלי:
    לפי הרמ"א כתוב שהמניח תפילין של ראש אומר לאחר מכן ברוך שם כבוד מלכותו, מחשש ספק ברכה לבטלה (משנ"ב), שהרי בירך קודם לכן על תפילין של יד.
    בעבר קראתי (איני זוכר היכן) שהשומע מישהו מברך על תפילין של ראש (על מצוות תפילין), לא עונה אמן, ועדיף שהמברך עצמו יאמר את הברכה בשקט כדי שלא יענו אחריו אמן.
    לאחרונה שמעתי שזה כתוב בקיצור שולחן ערוך אבל שלא נוהגים את זה.
    השאלה שלי היא מה נכון, האם המברך אומר בשקט? האם השומע עונה אמן או לא? מה ההלכה המדוייקת והיכן היא כתובה?
    מקווה שהייתי יותר ברור בשאלה.
    בברכה.

  2. אכן כך כתוב בקיצור שו"ע סי' י סעי' ד, וכ"כ בסידור דרך החיים, ומכל מקום אם לא בירכו בשקט ושמע את הברכה עונה אמן, ראה האלף לך שלמה סי' נז, ובשו"ת יביע אומר ח"א סי' כט כתב, שאם השומע הוא ספרדי שמנהגו שלא לברך ברכה זו, לא יענה אמן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל